Trošila sam ga nemilice na ljude, događaje i stvari koje ga nisu vrijedne, koje su tričave, nepotrebne i prolazne. Sada sam svjesnija da je vrijeme moj najograničeniji resurs i to mi je izoštrilo perspektivu i fokus.
Intervju: Slađana Trivić Stanić, poduzetnica
U svijetu poduzetništva, rijetko što je tako inspirativno kao priča o uspjehu koja istovremeno slavi majčinstvo i poslovnu strast. Slađana Trivić Stanić, osnivačica i direktorica Atike, nije samo poduzetnica – ona je vizionarka koja je spojila svoju ljubav prema kozmetici s potrebama trudnica, dojilja i svih mama. Njena priča je o više od samo vođenja uspješnog poslovanja; to je priča o ravnoteži između poslovnog svijeta i majčinstva, o hrabrosti, predanosti i neumornom radu.
Kako je nastala ideja za osnivanje brenda Atike? Što Vas je potaknulo da se upustite u poduzetničke vode?
Motivisao me je lični problem koji nisam mogla adekvatno riješiti onim što se nudilo na tržištu. Bila sam bolešljivo dijete, kasnije tinejdžerka pa student i konstantno sam vodila bitke sa problematičnom kožom, viškom kilograma te raznim zdravstvenim komplikacijama. Zato sam jako mlada razvila interesovanje za te oblasti. Svi moji problemi su bili povezani a opet specifični pa je liječenje izgledalo kao razvezivanje Gordijevog čvora, kojeg niko nije htio da se prihvati. Išla sam od vrata do vrata, iznova se iznenađujući što kod nas ne postoji mjesto gdje bi stručnjaci različitih profesija ujedinili iskustva, pa izašli sa sinhronizovanim rješenjem, već mi pacijenti moramo da njihove savjete skupljamo kao djeliće slagalice, pa sami kod kuće sve to uklapamo i mirimo kontradiktornosti. Krenula sam sa okupljanjem tima koji pomaže ženama da poboljšaju izgled, potom medicinskog tima koji posluje u oblasti zdravstva a nastavila sa kozmetikom.
Kako usklađujete vođenje posla s ulogom majke? Koje strategije koristite kako biste održali ravnotežu između porodičnog i poslovnog života?
Slaganjem prioriteta. Posao sam pokrenula u dvadesetoj i imala sam dovoljno vremena da vidim kuda taj put vodi. Kada slušate uspješne ljude, čitate njihove biografije ili intervjue, kao lajt motiv se provlači žal što su zapostavili porodicu. Zato sam mnogo prije rođenja svoje djece znala da to ne želim. Kćerke sam rodila u razmaku od godinu i po dana i tokom te tri godine porodiljskog, posao je morao da padne u drugi plan. Bila sam potpuno svjesna da će Atika nazadovati zbog te odluke, što se i desilo ali onda su one krenule u vrtić a ja sam u roku od godinu dana ispeglala probleme koji su se desili u mom odsustvu. 2023. godina nam je bila najuspješnija od osnivanja, što samo govori u prilog tome koliko je propuste na poslu lako nadoknaditi naspram propusta u odgoju djece. Pričam o tome otvoreno jer je mitom da se sve može postići, majkama stvaramo nerealna očekivanja i osjećaj da one ne uspijevaju jer nisu dovoljno dobre. Može se izbalansirati više životnih oblasti ali ne potpuno, momentalno i istovremeno.
Koji su najveće izazove koje ste doživjeli kao poduzetnica i majka? Kako ste ih prevladali?
Moj najveći izazov je bio to što su se Korona, brzi rast firme i moje dvije trudnoće poklopili. Mislim da je svaka od te tri stavke izazov sama po sebi a sastavljene su iz mene izvukle zadnji atom energije. Atika je 2 sedmice pred početak Korone sa 20 porasla na 40 zaposlenih i onda je posao stao a ja sam morala da sa bebom starom tri mjeseca smislim šta dalje. Opcija da otpuštam ljude nije postojala, jer su neki od njih napustili tadašnje poslove da bi prešli u Atiku i bilo je nefer ostaviti ih bez primanja u jeku Korone kada niko ne zapošljava nove radnike. Preko noći smo marketing, koncept rada, ponudu prilagodili karantinu i globalnom haosu. Sve je krenulo da se stabilizuje, moja kćerka je napunila 9 mjeseci a onda sam saznala da sam ponovo trudna. Koliko mi je vođenje Atike uz jednu bebu dalo privid da mogu sve, toliko me je briga o dvije bebe i 5 firmi spustila na zemlju, jer sam počela da gubim konce. Ta godina nam je poslovno bila najlošija ali djeca su porasla i sve se vratilo na svoje mjesto.
Atika se fokusira na kozmetiku prilagođenu trudnicama, dojiljama i mamama. Kako razvijate proizvode koji odgovaraju njihovim specifičnim potrebama?
Ukoliko praviš proizvod za trudnicu ili dojilju, to znači da nema prostora za greške. Kada sam zatrudnila, kao neko sa rizičnom trudnoćom sam dobila spisak sastojaka koje ne smijem da koristim. Sjećam se da sam jednom prilikom 2 sata izgubljeno hodala po marketu iščitavajući sastav svakog proizvoda, šokirana što nijedan ne smijem da koristim. To su one sitnice na koje ne obraćate pažnju dok ne morate. Kupci ne čitaju deklaracije a i kada ih čitaju ne znaju da protumače sastav i brendovi to rado koriste. Danas se mišljenje o proizvodu formira na osnovu reklama, pa platite influensera, bilbord, recenziju i sinonim za proizvod postaje ono što vi želite da drugi misle. Ja sam bila u situaciji da mi izlet u kozmetiku poslovno nije bio potreban, imala sam uspješan biznis u oblasti zdravlja, tako da sam iskoristila što se u timu nalaze farmaceuti, doktori, nutricionisti i ostali stručnjaci, da mi naprave proizvode oko kojih ja lično ne moram da strijepim. Onda bih jedan posudila drugarici, sestri, dala stalnom klijentu i oduševljenje ljudi mi je bio nedvosmislen pokazatelj da nešto takvo fali tržištu. Tako je nastala Atika kozmetika, produžetak našeg rada u oblasti unapređenja izgleda i zdravlja.
Kako se razlikuje proces stvaranja i promocije proizvoda namijenjenih trudnicama i dojiljama od ostalih kozmetičkih proizvoda?
Razlika je u tome što kreirate proizvode za žene u najranjivijoj fazi. Fazi u kojoj su posljedice vaših grešaka najveće i u kojoj su žene pod najvećim pritiskom. Samim tim i vaša odgovornost raste. Birate riječi i obećanja. Transparentni ste, čak i kada to za posljedicu ima samosabotažu. Zato je mnogo teže izgraditi brend. To je kao da na izborima pokušavate da pobijedite tako što glasačima objektivno kažete šta se sa raspoloživim budžetom može postići za jedan mandat a istorija pokazuje da su pobjednici oni koji najviše obećavaju.
Koje vrijednosti i poruke želite prenijeti svojim proizvodima?
Svaki put kada dobijem slično pitanje entuzijastično prionem na odgovor, pa se zaustavim i obrišem napisano jer u njemu prepoznam floskule koje svi koriste. Da sakrijete identitet najgorih i najboljih proizvoda na tržišu i samo slušate kako se predstavljaju, opisi bi bili identični. Svi imaju pažljivo birane sastojke, svima je kvalitet imperativ, svima su testiranja pokazala da 90% ispitanika vidi poboljšanja u prve 2 sedmice a da bi 99% kupaca ponovo kupilo proizvod. A u praksi su iskustva potpuno drugačija. Zato bih radije da o svojim vrijednostima pričam malo, a da ljudi kada probaju proizvod, vide da i dalje postoje ljudi koji ni pod kakvim uslovima prodaju svoj kredibilitet. Dokazali smo da smo takvi kroz programe, vrijeme će pokazati da smo takvi i kroz proizvode.
Kako gledate na budućnost Atike? Imate li u planu proširenje asortimana ili ulazak na nova tržišta?
Naravno. U narednih 7 dana izlaze naš piling i ulje za sunčanje. U pripremi je serum za akne a nakon njega kolekcija za kosu. Izbacujemo proizvod po proizvod, pratimo reakcije i učimo na njima. Naredni korak je da proizvode učinimo dostupnim u kozmetičkim marketima ili apotekama, jer ih trenutno prodajemo samo online. Imamo različite ponude ali nam je bitno da nađemo partnere koji dijele naše stavove. Prioritet je da pokrijemo tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske, Austrije i Njemačke, jer tamo imamo najviše mušterija. Nadamo se da ćemo uspjeti.
Koje biste savjete podijelili s drugim ženama koje razmišljaju o pokretanju vlastitog posla dok istovremeno balansiraju majčinstvo?
Pokretanje vlastitog posla je poput majčinstva, stvaraš nešto iz ničega, gledaš ga kako se razvija, zajedno prolazite prve korake, trapavo pokušavate da savladate osnove i napredujete. Traži dosta odricanja i rada na sebi, jer ogoljava vaše mane i testira vaše vrline. Ako vaš biznis nije nešto što biste radili iako se trud odmah neće isplatiti, ako vas ne motiviše da i kada ste najumorniji ustanete i date sve od sebe jer je to što volite veće od vaših trenutnih mogućnosti, postoji veliki rizik da ćete posustati pod pritiskom i odustati od njega. Zato dobro razmislite da li želite da uđete u to.
Kako vaša osobna iskustva kao majke utječu na razvoj novih proizvoda i poslovne strategije?
Najveća promjena koja mi se desila je promjena u pogledu na vrijeme. Trošila sam ga nemilice na ljude, događaje i stvari koje ga nisu vrijedne, koje su tričave, nepotrebne i prolazne. Sada sam svjesnija da je vrijeme moj najograničeniji resurs i to mi je izoštrilo perspektivu i fokus. Radim 40 sati sedmično, ni minut više jer u 16h želim da budem na vratima vrtića. Zato mi je bitno da ti sati budu ispunjeni onim što je bitno.
Koje su vaše želje i ciljevi za budućnost, kako u poslovnom tako i u osobnom životu?
Jutros sam u razgovoru sa kolegama, shvatila da ne postoji protekla godina na kojoj ja sa nostalgijom gledam kao zlatnoj, najboljoj, neku u koju bih se vratila. Ova godina mi je najbolja do sada, tako je bilo i sa prošlom i svakom prije nje. Loše godine sam prolazila sa nekim čudnim uzbuđenjem, kao da gledam film sa kvalitetnim zapletom, pa jedva čekam da saznam kako će se sve završiti. Ne postoji loša stvar koja mi se desila, poslovno ili privatno, a koja u budućnosti nije prerasla u lekciju koja mi otvorila nove mogućnosti i koja je zaslužna za sve dobro što danas imam. Zato sebi samo želim da zadržim takav odnos prema svemu što mi se dešava a sigurna sam da će uz njega doći i ono što želim, šta god to konkretno bilo u datom momentu.