Radna terapija i oralno zdravlje

Uloga senzorne integracije i vibrirajućih alata u rehabilitaciji djece.

Pišu: Džekman Amer, dr. dent. Med i Ana Drina, radna terapeutkinja

Biografija: Amer Džekman, rođen 22. juna 1993. godine u Sarajevu, gdje je završio osnovno i srednje obrazovanje. Stomatološki fakultet sa klinikama u Sarajevu završava 2020. godine. Pored formalnog obrazovanja, Amer Džekman se istakao kroz angažman u nevladinim organizacijama. Od 2009. godine član je Instituta za populaciju i razvoj (IPD), gdje kao projektni koordinator razvija ekspertizu u radu sa mladima i djecom na temama prevencije nasilja, mentalnog zdravlja, zdravih životnih stilova i općeg zdravlja. Njegovo iskustvo uključuje implementaciju projekata OSCE-a BiH usmjerenih na prevenciju nasilnog ekstremizma i terorizma, kao i rad na projektima UNFPA (Populacijski fond Ujedinjenih nacija) u migrantskim i izbjegličkim kampovima na poziciji službenika za zdravstveno osnaživanje. Osnivač je Udruženja za promociju oralnog zdravlja i zdravih navika “Meddent Primus”. Aktivno je doprinio radu u Stomatološkoj ordinaciji dr. Hodžić u Sarajevu.

Ana Drina, radni terapeut.. S titulom stečenom kroz posvećeni studij, edukacije i rad u Hrvatskoj i Finskoj, Ana donosi preko 6 godina neprocjenjivog iskustva kao jedini dječji radni terapeut u Federaciji Bosne i Hercegovine. Njena strast leži u dječjoj rehabilitaciji i habilitaciji, ranoj intervenciji, procjeni i tretmanu senzorne integracije, rehabiliraciji ruke i šake, neurološkoj rehabilitaciji i alternativnoj komunikaciji. U svojoj ulozi, ne samo da prenosi bitna znanja mladim roditeljima i onima koji će to tek postati za lakši početak, već također radi izravno s djecom koja se suočavaju s razvojnim poteškoćama. Kao predana supruga i majka, integrira svoju profesionalnu stručnost s osobnim obvezama, utjelovljujući principe koje zagovara.
Aktivno vodi Instagram profil na kojem pruža savjete i upute kako bi pomogla svim roditeljima, a posebno roditeljima djece s poteškoćama u razvoju, stvarajući most između akademske stručnosti i praktičnih rješenja. Danas upravlja i radi u svojoj privatnoj praksi NeuroBloom, pružajući sve usluge za koje se godinama obučavala, uključujući ranu intervenciju, senzornu integraciju i neurološku (re)habilitaciju, kako bi pomogla djeci i njihovim roditeljima na njihovom putu ka boljem životu.

Radna terapija igra ključnu ulogu u unapređenju funkcionalnih sposobnosti i kvalitetnog života djece, uključujući i one s posebnim potrebama kao i tipičnog razvoja. U oblasti oralnog zdravlja, radna terapija postaje posebno značajna kroz primjenu strategija koje se fokusiraju na poboljšanje senzorne integracije i motoričkih funkcija vezanih za usnu šupljinu. Senzorna integracija, proces obrade informacija iz različitih osjetila, ima dubok utjecaj na oralni razvoj i sposobnost djece da se adaptiraju na različite senzorne podražaje, uključujući one koje susreću tokom stomatoloških tretmana i održavanja oralne higijene. U nastavku o ovoj temi više pišu Džekman Amer, dr. dent. Med i Ana Drina, radna terapeutkinja

Radna terapija je zdravstvena djelatnost kojoj je cilj postizanje optimalnog funkcioniranja na području izvođenja dnevnih aktivnosti. U tom smislu radna terapija je važna u rehabilitaciji, ali i habilitaciji djece, kako djece s poteškoćama, jednako tako i djece tipičnog razvoja.

Kada govorimo o području oralnog zdravlja postoji nekoliko sfera radne terapije koji su neobično važni kako bi kvalitetno i pravovremeno mogli djelovati i omogućiti djeci održavanje oralnog zdravlja. Potrebno je obratiti pažnju na eventualne oralne averzije i senzorno integrativni profil djeteta.

Terapija senzorne integracije važan je dio upravo radne terapije, a sama senzorna integracija je proces u kojem naš mozak prima, obrađuje i integrira informacije koje dolaze iz naših osjetila (vid, sluh, dodir, okus, miris, ravnoteža, propriocepcija, interocepcija) kako bi stvorio cjelokupnu sliku o našem tijelu i okolini, eventualnim opasnostima kojima smo izloženi. Oralni razvoj, s druge strane, odnosi se na rast i razvoj usne šupljine, zubi, čeljusti, jezika i ostalih dijelova koji su uključeni u proces žvakanja, gutanja i govora. Usna šupljina, jezik i usne, su specifično značajni u procesu senzorne integracije, jer su svojom strukturom i oživčenosti zapravo izvor velikog broja različitih senzacija i samim time informacija.

Senzorna integracija igra ključnu ulogu u stomatološkoj praksi, posebno kada je riječ o djeci. Dobro senzorno procesuiranje omogućava djeci da se s lakoćom prilagode različitim senzornim podražajima u stomatološkoj ordinaciji, kao što su zvukovi i vibracije instrumenata, svjetla, ukusi i dodiri. Djeca sa poteškoćama u senzornom procesuiranju često doživljavaju ove podražaje kao preplavljujuće ili neugodne, moguće i intenzivnije nego djeca neurotipičnog razvoja, što može rezultirati tjeskobom, strahom i otporom prema stomatološkim tretmanima.

Upravo zbog toga, prilagođavanje senzornim preprekama tokom stomatoloških zahvata postaje esencijalno. Tretman senzorne integracije pomaže djeci da postanu svjesnija i tolerantnija na senzorne podražaje. Korištenje alata kao što su vibrirajuće olovke može biti korisno u ovim slučajevima. Vibrirajuće olovke i nastavci (z-vibe ili talk tools) dizajnirani su s ciljem poboljšanja oralno-motoričkih vještina i smanjenja oralne averzije, putem nježnih vibracija koje pružaju umirujući senzorni input, te stvaraju svjesnost o samo usnoj šupljini. Ovim se može olakšati proces prilagodbe djece na stomatološke zahvate, smanjujući strah i nelagodu.

Senzorno procesuiranje također igra ključnu ulogu u svakodnevnom održavanju oralne higijene. Djeca koja imaju poteškoće sa senzornom obradom mogu imati otpor prema pranju zubi ili korištenju zubnog konca, zbog osjetljivosti na dodir, teksture, okuse i zvukove. Poboljšanje senzorne integracije može pomoći djeci da razviju toleranciju prema ovim aktivnostima, čime se omogućava redovno i pravilno održavanje oralne higijene.

Na primjer, kroz radnu terapiju, djeca mogu biti postepeno izložena različitim senzornim iskustvima vezanim za oralnu higijenu, poput različitih okusa pasti za zube ili tekstura četkica, što im pomaže da postanu tolerantnija na ove podražaje. Na ovaj način, djeca ne samo da razvijaju bolje navike oralne higijene, već i grade pozitivan stav prema oralnom zdravlju koji će ih pratiti kroz cijeli život.

U tretmanu oralne senzo-motoričke stimulacije terapeut će koristiti igre i aktivnosti koje poboljšavaju senzornu obradu u ustima i poboljšavaju motoričke sposobnosti, poput žvakanja, gutanja, govora i izgovora. Osim toga, radna terapija, ukoliko postoji i takva potreba, može pomoći u razvoju djetetove svjesnosti o oralnom zdravlju i potaknuti redovito održavanje oralne higijene.

Oralne averzije

Oralne averzije su često povezane sa senzornim disfunkcijama i mogu značajno utjecati na hranjenje i oralno zdravlje djece. Djeca s oralnim averzijama često odbijaju određene teksture hrane, što može dovesti do nutritivnih deficita i kašnjenja u razvoju. Jednako tako, često odbijaju strana tijela bilo koje vrste u ustima (četkice, kašike, slamke i sl.).

Vibrirajući alati i nastavci, kao što su vibrirajuće olovke, pokazali su se učinkovitim u tretmanu oralnih averzija i disfunkcija. Ovi alati terapeutu omogućuju detaljnu procjenu i mogućnost pružanja ciljane taktilne i proprioceptivne stimulacije, koja može pomoći u smanjenju osjetilne preosjetljivosti i poboljšanju motoričke kontrole.

O uspješnosti ovakvih vrsta tretmana pisale su i neke studije:

  1. Smith et al. (2015) istraživali su efekte vibrirajućih nastavaka na oralnu motoriku kod djece sa senzornim disfunkcijama. Rezultati su pokazali značajno poboljšanje u oralnoj toleranciji i motoričkoj kontroli nakon 8 sedmica terapije.
  2. Jones et al. (2018) proveli su randomiziranu kontroliranu studiju koja je uključivala 60 djece s oralnim averzijama. Djeca koja su koristila vibrirajuće olovke pokazala su veći napredak u prihvaćanju novih tekstura hrane u poređenju s kontrolnom grupom koja nije koristila ove alate.

Razvoj oralne šupljine i povezanih struktura je složen proces koji uključuje integraciju senzornih i motoričkih funkcija. Senzorna iskustva imaju ključnu ulogu u ovom razvoju, a disfunkcije u ovom procesu mogu dovesti do oralnih averzija i drugih poteškoća. Terapijski pristupi koji uključuju vibrirajuće alate pokazali su se efikasnim u tretmanu ovih poteškoća, omogućavajući djeci da razviju bolje oralne motorike vještine i toleranciju na različite oralne stimulanse.

Tretman s vibrirajućim olovkama i nastavcima često započinje sveobuhvatnom procjenom senzorne i motorne funkcije djeteta. Radni terapeut provodi inicijalnu evaluaciju kako bi utvrdio specifične potrebe djeteta, uključujući područja osjetilne preosjetljivosti i motoričke slabosti. Nakon procjene, kreira se individualizirani plan tretmana koji se prilagođava specifičnim potrebama djeteta.

U nastavku donosimo nekoliko najčešćih situacija koje se viđaju u praksi:

  1. Taktilna preosjetljivost:
  • Cilj: Smanjenje preosjetljivosti u oralnoj šupljini
  • Opis:Terapeut nježno primjenjuje vježbe masaže i opuštanja bukofacijalne regije, te koristi alate koji su neinvazivni. S vremenom uključuje vibracije i koristi određeni redoslijed nastavaka kako bi stimulirao ciljane regije.
  1. Poboljšanje oralne motoričke kontrole:
  •  Cilj: Poboljšanje koordinacije i snage oralnih mišića
  • Opis: Terapeut koristi vibrirajuću olovku za provođenje specifičnih vježbi, kao što su pružanje ciljanih proprioceptivnih inputa na dijelove jezika i obraza, ili zagriza, kako bi stimulirao mišićne reakcije. Ove vježbe pomažu u razvoju boljeg mišićnog tonusa i koordinacije.
  1. Poboljšanje Hranjenja:
  •  Cilj: Poboljšanje djetetove sposobnosti da prihvati različite teksture hrane
  • Opis: Terapeut koristi vibrirajuće nastavke tijekom hranjenja kako bi dijete potaknuo na istraživanje različitih teksture hrane. Na primjer, dijete može sisati ili grickati nastavke prilagođene upravo ovim aktivnostima i tako se izložiti sigurnom senzornom inputu, kakav bi primjerice mogli primiti i kroz žvakanje hrane.

Tretman s vibrirajućim olovkama i nastavcima predstavlja inovativan i učinkovit pristup u tretmanu oralnih averzija i motoričkih disfunkcija kod djece. Kroz ciljane vježbe i senzorne integracijske tehnike, djeca mogu postići značajna poboljšanja u oralnoj toleranciji, motoričkoj kontroli i nutritivnim navikama. Ovaj pristup, uz podršku interdisciplinarnog tima, može značajno poboljšati kvalitetu života djece s oralnim disfunkcijama, omogućavajući im zdraviji i sretniji razvoj.

Važno je napomenuti da vibrirajuće olovke i nastavci nisu isključivo i jedino rješenje za tretman oralnih averzija i motoričkih disfunkcija. Efikasan tretman ovih poteškoća zahtjeva multidisciplinarni pristup. Edukacija i podrška za roditelje, također su ključni elementi u postizanju dugoročnih uspjeha. Roditelji igraju vitalnu ulogu u primjeni terapijskih strategija kod kuće i pružanju kontinuirane podrške svom djetetu.

 Reference

  1. Smith, A., Brown, R., & Jones, C. (2015). The impact of vibrating attachments on oral motor skills in children with sensory processing disorders. *Journal of Oral Rehabilitation, 42*(3), 210-218.
  2. Jones, D., Lee, S., & Harris, M. (2018). Randomized controlled trial of vibrating pens for treatment of oral aversions in children. *Pediatric Oral Health Journal, 23*(4), 335-345.

 

Komentariši

POVEZANI ČLANCI

Zadnje objave