Dr. Neda Stanković: Mi smo ono što jedemo

Gojenje u trudnoći ne treba da vas alarmira samo kao fizički i estetski problem. Zapravo, mnogo je važniji utjecaj prekomjerne kilaže na samu trudnoću i plod.

Dr. Neda Stanković

Dr. Neda Stanković je doktorica medicine. Završila je Medicinski fakultet u Kragujevcu. Zaposlena je u Domu zdravlja Kragujevac.

Neda Stanković je doktorica medicine koja veliku pažnju polaže u zdravu ishranu. O ishrani tokom trudnoće i nakon trudnoće razgovarali smo sa dr. Nedom. U nastavku vam donosimo naš razgovor.

Koliko je važna ishrana za žene u trudnoći?

Mi smo ono što jedemo. Sve se više polemiše na tu temu. Izbor namirnica za našu ishranu utječe na naše cjelokupno stanje, odnosno zdravlje, hormonski status, obrambene sposobnosti organizma, ali i na nivo energije i raspoloženje. Način ishrane je, samim tim, veoma važan i kada se planira trudnoća, odnosno tokom trudnoće i kasnije tokom perioda dojenja.

Pored toga što ishrana treba da bude raznovrsna šta trudnice treba da unose tokom trudnoće ? Koje namirnice?

Trudnoća sama po sebi će vas inspirisati da se pozabavite hranom i namirnicama koje unosite u sebe, ako do sada niste baš pretjerano vodili računa. Ono na šta treba obratiti pažnju jeste unos vitamina i minerala koji pogoduju razvoju ploda ali i zdravlju majke. Zato je ključno uvesti što više svježeg voća i povrća. Raznovrsnost namirnica je uvijek dobar izbor za zdrav jelovnik kao i manjak soli i šećera. To znači da bi bilo idealno da jedete što više raznovrsne sveže, ne mnogo začinjene hrane. Unos tečnosti je također važna stavka o kojoj treba voditi računa. Voda i sveže cijeđeni sokovi su uvijek dobar izbor, dok su gazirana pića nešto što bi trebalo izbjegavati, iako u malim količinama neće škoditi.

Često u ovom životnom razdoblju žene dobiju mnogo kilograma. Koji je Vaš savjet kako bi se to izbjeglo?

Trudnoća obično podrazumijeva dobitak u tjelesnoj masi, ali ne mora da znači i gojaznost. Kako se ne ugojiti u trudnoći previše i da li postoje neki trikovi da se to spriječi saznat ćete u ovom tekstu! Gojenje u trudnoći ne treba da vas alarmira samo kao fizički i estetski problem. Zapravo, mnogo je važniji utjecaj prekomjerne kilaže na samu trudnoću i plod. Iz tog razloga vrlo je važno pozabaviti se sopstvenom ishranom tokom trudnoće i truditi se da ona bude izbalansirana i zdrava. Nerijetko ćete čuti da se pogrešno kaže da trudnica treba da jede za dvoje, da se opusti i uživa. Ipak, to ne treba da bude baš tako, a svakako ne treba jesti za dvoje. Količinu hrane donekle treba povećati, ali isključivo na račun zdravih namirnica. 

Nakon poroda kada majka doji, kakva ishrana treba da bude?

Ishrana dojilje bi trebalo da bude bogata bjelančevinama, kalcijumom i vitaminima. Nema potrebe za pretjerivanjima u ishrani, ali je poželjno unositi nešto više voća, povrća, kvalitetnog mesa, jaja i mliječnih proizvoda. Preporučuje se da dojilja ima tri obroka dnevno i dvije užine. Izuzetno je bitno da se vodi računa o unosu kalcijuma u toku dojenja. Cink je također bitan mineral. Izvor cinka su jaja, meso, žitarice (hljeb i proizvodi od integralnog brašna, pahuljice). Sve to znači da dojilja treba da uzima svakodnevno mlijeko i mliječne proizvode, naročito mlad sir, crni hljeb, voće, povrće, a zatim razne supe ili čorbe, sveže meso (pileće, teleće, juneće), ribu i drugo. Dnevno treba da uzima jedno jaje, a dva-tri jaja mogu da zamjene i jedan mesni obrok.

Često se nakon poroda žene bore sa prekomjernom težinom. Koji je Vaš savjet?

Bilo je potrebno devet mjeseci da se ugojite tako da sebi dajte barem isto toliko vremena da smršate. Ako ste imali višak kilograma pre trudnoće, cijeli proces će vjerovatno trajati duže. U prvih nekoliko nedjelja ćete izgubiti dosta viška vode u organizmu, ali posle toga četvrt kilograma do kilogram nedjeljno predstavlja zdrav cilj. 

Unosite dosta proteina – unos proteina u okviru svakog obroka i užine će vam pomoći da se osjećate sito, održavate stabilan nivo šećera u krvi i imate energije puno energije. 

Jedite mnogo povrća – pokušajte da jedete pet do devet porcija povrća dnevno. Povrće je ne samo hranljivo, nego i sadrži malo kalorija i bogato je vlaknima i vodom, što će pomoći da se duže osjećate siti. Dodajte spanać jajima, jedite salatu za ručak i brzo ćete osjetiti prednosti. 

Smanjite unos ugljenih hidrata – da biste ubrzali mršavljenje, smanjite unos ugljenih hidrata i “praznih” kalorija koje idu sa hranom kao što su hljeb i tijesto. Naravno, dojenje može da olakša mršavljenje, ali to što možda da imate 500 kalorija viška (ako samo dojite) ne znači da morate sve da ih unesete. Osluškujte kada ste gladni i pazite šta jedete pošto može da se  desi da brzo nadoknadite tu količinu kalorija u toku samo jednog obroka. Možete i da zadržite 2,5 kilograma viška sve dok ne prestanete da dojite. Kada prestanete da dojite, može doći do blagog gojenja dok se vaš apetit ne reguliše, ali preostali višak će se vjerovatno izgubiti bez napora.

Kako vas mogu kontatkirati naše čitatelje za savjet?

Moj profil na instagramu je “Nutricionizam dr Neda”, gdje  svakodnevno dijelim svoje savjete i iskustva u vezi ishrane i generalno zdravlja i zdravih životnih navika. Moj mail je drneda29@gmail.com na kojem mi mogu pisati u vezi individualnog  programa ishrane.

Za kraj koji je Vaš savjet za naše čitateljke?

Budite blagi prema sebi. Prestanite da se poredite sa slavnim ličnostima ili drugim mamama i zaboravite očekivanja u pogledu vremena i energije koje ste mislili da ćete imati nakon rođenja djeteta. Umjesto da se kažnjavate u teretani zbog parčeta čokolade, prekoravate sebe što se bili previše umorni da biste vježbali, neka vam cilj bude da budete zdravi i aktivni i neka to bude poklon vama samima i primer vašoj porodici. 

POVEZANI ČLANCI

Zadnje objave