Trudnoća ili drugo stanje

Trudnoća ili drugo stanje

Trudnice, pogotovo prvorotkinje, imaju mnogobrojna pitanja, strepnje i strahove koji se tokom razvoja trudnoće javljaju. Ipak, umirujuća je istina da trudnoća nikada nije bila tako sigurna

Piše: Prim. mr. sci. dr. med. Senad Sarić

Trudnoća, zaista,  posebno razdoblje u životu svake žene, ne kažemo bez razloga drugo stanje. Niti jedno drugo razdoblje života nije toliko ispunjeno tjelesnim i emocionalnim promjenama. Sam je nastanak novog života podjednako uzbudljiv kako budućim roditeljima, tako i ljekaru koji prati i nadgleda razvoj i rast novog bića.

Trudnice, pogotovo prvorotkinje, imaju mnogobrojna pitanja, strepnje i strahove koji se tokom razvoja trudnoće javljaju. Ipak, umirujuća je istina da trudnoća nikada nije bila tako sigurna. Nikada ranije u historiji porodništva bebe nisu imale toliko izgleda da se rode žive i zdrave. Nepotrebni strahovi mogu učiniti trudnoću uznemirujućim događajem. Vaše opće dobro stanje olakšati će ne samo trudnoću, nego i porođaj. Kako bismo vam pomogli u nastavku teksta prim.mr.sci.dr.med.Senad Sarić, direktor Poliklinike „ARBOR VITAE dr.Sarić“, ljekar koji je cijeli svoj radni vijek posvetio ginekologiji i porodiljstvu, će vam dati korisne savjete za zdravu trudnoću, koja će rezultirati donošenjem na svijet zdravog djeteta, što je naš zajednički cilj!

Fizička aktivnost / vježbanje

Iskoristite vrijeme prije začeća za stjecanje određene fizičke spremnosti. Trudnoća je normalan fiziološki proces kada se može započeti vježbati ili nastaviti fizičku aktivnost ako ste je provodili i prije trudnoće. Vježbanje u trudnoći se preporučuje i prilagođeno je stanju organizma u kome se nalazi trudnica. Cilj je podizanje kondicije trudnice, rodilje i babinjače kako bi se olakšali porođajni napori, pomoglo rađanje zdrave djece i ubrzao povratak dobrog psihosomatskog stanja poslije poroda. Naravno, prije odluke da pođete sa treninzima u trudnoći treba se obavezno posavjetovati sa ljekarom koji prati trudnoću i koji najblje poznaje zdravtsveno stanje kako majke, tako i bebe. Redovito vježbanje ima brojne prednosti: može olakšati probavu i spriječiti zatvor, poboljšati cirkulaciju, disanje, mišićni tonus i elastičnost kože. Umjerene sportske aktivnosti, pogotovo plivanje, lagano vježbanje i hodanje, ne samo da su dozvoljene, nego su i veoma preporučljive tokom trudnoće. Svakako, trebate voditi računa da, i uz odobrenje ljekara, ti trenizi ne budu preintenzivni.

Ishrana u trudnoći

Kako je vaša beba potpuno upućena na vas i svu hranu prima kroz vaš krvotok, veoma je važno da se tokom trudnoće zdravo hranite. Izbjegavajte hranu bogatu mastima i šećerima, koja ne sadrži važne prehrambene sastojke. Izbjegavati nepasterizirane mliječne proizvode, sirovo meso, suhomesnate proizvode, te neoprano sježe voće i povrće, radi mogućeg prisustva bakterija koje mogu ugroziti razvoj ploda. Ono što trudna žena jede ili ne jede može imati učinak na razvitak organa njene bebe. Tako nedostatak bjelančevina i kalorija u trećem tromjesečju trudnoće može ometati pravilan razvoj mozga, a nedostatak folne kiseline povezan je s nekim anomalijama kičme, tako da je obavezna preporuka unos folne kiseline od početka trudnoće ili čak od momenta planiranja iste. Navike u prehrani mogu djelovati i na nastanak neugodnosti u trudnoći (umor, jutarnja mučnina, grčevi u nogama, zatvor i drugi simptomi) i komplikacija kao što su anemija i preeklampsija, te prerani porođaj i premala/prevelika porođajna težina djeteta. Jesti ne znači brinuti se o količini kalorija, nego voditi računa o kvaliteti i hranjivosti namirnica koje uzimate.

Razumno dobivanje na težini

Umjereni, postepeni dobitak na težini sprječava različite komplikacije u trudnoći i porođaju, a prije svega nastanak šećerne bolesti u trudnoći, povišenog tlaka i preeklampsije, proširenih vena, hemoroida, malu težinu novorođenčeta ili dugi i težak porođaj zbog prevelikog djeteta.

Za vrijeme trudnoće potrebe u kalorijama i hranjivim tvarima jedva da se povećavaju. Od 4. mjeseca trudnoće potrebno je unositi svega 200 – 300 dodatnih kalorija na dan. Ukupna količina unesenih namirnica ne treba rasti, pogotovo NE jesti za dvoje! Prednost dati namirnicama siromašnim u kalorijama, a bogatim u vitaminima i mineralnim tvarima (povrće, voće, krumpir, cjeloviti proizvodi žitarica, posno meso i riba, mliječni proizvodi). Dozvoljeni prirast tjelesne težine trebao bi se kretati između 10 – 12 kg.

Pušenje je strogo zabranjeno!!!

Već sama pomisao da pušenje može ozbiljno naškoditi bebi kod budućih majki izaziva odbojnost prema cigaretama. Ali, ukoliko nisu već dovoljno svjesne štetnosti konzumacije cigareta u trudnoći nabrojaćemo samo neke od ozbiljnih razloga za prestanak pušenja koji će im „otvoriti oči“:

  • češće se javljaju krvarenja u početku trudnoće, kao i spontani pobačaji,
  • često se u ovih trudnica javlja poremećaj placentarnog optoka i smetnje u razvitku djeteta, prije svega zaostatak u rastu (težini), bebe, zbog čega su u prosjeku bebe trudnica koje jako puše manje i lakše,
  • trudnice koje puše obično ne dobivaju na težini onoliko koliko bi trebalo, što se smatra drugim razlogom (osim manjka kisika uslijed pušenja) za zaostatak u rastu djeteta,
  • djeca čije su majke pušile u trudnoći (“Raucherbabies”) imaju dvostruko više smetnji sa disanjem po rođenju,
  • također je učestalija iznenadna smrt novorođenčeta (SIDS – sudden infant death syndrom).

Suzdržavanje od alkohola

Na osnovu mišljenja stručnjaka, alkohol je glavni faktor rizika u nastanku prenatalnih oštećenja kod djeteta. Alkohol prolazi bez ikakvih poteškoća placentarnu barijeru i ulazi u dječji krvotok. Obzirom da u djeteta nisu zreli enzimi koji razgrađuju alkohol u jetri, i sasvim mala količina alkohola ostaje u krvotoku djeteta dva do tri puta duže nego u krvotoku majke. I dok trudnica može osjetiti sasvim lagano djelovanje alkohola, u isto vrijeme njeno dijete je izloženo teškom “pijanstvu”. Sigurnu granicu lijekari vam ne mogu preporučiti – stoga za trudnice vrijedi pravilo “nula promila”, i to tokom cijele trudnoće!

Drage buduće mame, vodite računa o svom zdravlju, pravilnom ishranom, vježbanjem prilagođenim vašem zdravstvenom stanju, zdravim načinom života, slušanjem savjeta vašeg ljekara, jer samo tako ćete osigurati zdrav razvoj svog potomstva i uveliko smanjiti mnogobrojne rizike po zdravlje vašeg djeteta u toku njeovog odrastanja!