Priprema za roditeljstvo

 Trudnoća je period tijekom kojeg je priroda osigurala vrijeme budućim roditeljima i ostalim članovima obitelji da se prilagode na novog člana obitelji i promjene koje će njegovim dolaskom nastupiti. Iskoristite vrijeme koje vam je priroda omogućila i preduhitrit ćete i izbjeći mnoge krize i sukobe kada se vaše dijete rodi i postane punopravni član vaše zajednice.

Piše: Dr sci med Verica Mišanović-specijalista pedijatar

Kao pojam roditeljstvo podrazumijeva nekoliko skupina pojmova koje valja jasno odrediti kad se proučava i želi razlikovati bit roditeljstva, oblici roditeljstva i utjecaji roditeljstva na djecu.

Najprije razlikujemo skup pojmova koji pripadaju u doživljaj roditeljstva. Njih čine: odlučivanje na djecu, preuzimanje i prihvaćanje roditeljske uloge, svjesno ili intuitivno postavljanje odgojnih ciljeva, te doživljaj vlastite vrijednosti zbog ulaganja napora, zbog emocionalne povezanosti i djetetova uspjeha. Zatim, to je roditeljska briga, a to je rađanje djece i briga za njihovo održanje, život i razvoj. Potom su to, roditeljski postupci i aktivnosti koje roditelj poduzima kako bi ostvario roditeljske ciljeve i ispunio svoju ulogu. I na kraju, to je roditeljski odgojni stil, tj. emocionalno ozračje unutar kojeg se odvijaju sva međudjelovanja roditelja i djeteta.

 

Trudnoća je veoma emotivno iskustvo. Vjerovatno ćete uvidjeti da ostali ljudi, liječnici, babice, kao i vaša obitelj i prijatelji više pažnje posvećuju fizičkom nego emotivnom aspektu vaše trudnoće. Zabrinuti su za vaše i bebino zdravlje, a fizički aspekti su mnogo konkretniji i vidljiviji kada ih posmatraju drugi. Unatoč tome, mnoge trudne žene se slažu sa tvrdnjom da su i trudničke emocije i promjene raspoloženja jednako važne.

Jednom kada zatrudnite, vaša osjećanja mogu biti drugačija od očekivanih. Žene koje su pritom iskusile strah, odjednom mogu osjetiti olakšanje. A one, koje su mislile da su spremne, odjednom mogu postati veoma nesigurne. Tipično, vaša će se osjećanja mijenjati svakog tromjesečja, a svaka će faza sa sobom donositi svoja emotivna stanja. U prvom tromjesečju, mogli biste se boriti sa samom činjenicom da ste trudni. Tijekom drugog tromjesečja, možda ćete se truditi da pojmite da ćete zaista dobiti bebu. A u trećem tromjesečju, vjerovatno ćete razmišljati dalje, te nabrajati dužnosti i radosti koje donosi majčinstvo. Ovo zaista traži mnogo emotivne prilagodbe.

Svakoj ženi potrebna je potpora partnera tijekom trudnoće jer je trudnoća priprema za roditeljstvo za oba roditelja, a ne samo za majku. Potpora je trudnici nužna tijekom svake trudnoće jer se najčešće višestruki očevi zaigraju i zaborave da je svaka trudnoća specifična i zasebna i nije ju moguće poistovjećivati s prethodnima. Trudnoća nije kao vožnja bicikla i svaki je put potrebna prilagodba specifičnostima koje donosi.

Iako su promjene raspoloženja savršeno normalne, vrteške uspona i padova, uzbuđenje i tuga, beskrajna ljubav i strah mogu ponekad biti zaista stresna, ali se mogu ublažiti.

Pokušajte ovako:

 

  • Ostanite psihički zdravi. Jedite zdravo, vježbajte i mnogo odmarajte. Ako se ne osjećate dobro ili ste umorni, veća je vjerovatnoća da ćete biti tjeskobni ili uznemireni.
  • Budite informirani. Posjetite prenatalne i porodiljne radionice i čitajte knjige o trudnoći. Ako znate šta možete očekivati, čujete to od eksperata ili u susretu sa drugim ljudima koji očekuju bebu, smanjit ćete stres.
  • Podijelite svoje misli i osjećaje sa svojim partnerom, prijateljima ili članovima obitelji.
  • Izbjegavajte preforsiranje kućnim ili obavezama na poslu.
  • Ne uzimajte nikakve lijekove protiv depresije ili promjena raspoloženja tjekom trudnoće, uključujući i one na biljnoj bazi. Uvijek se posavjetujte sa babicom ili liječnikom prije uzimanja bilo kakvih lijekova, bilo da se kupuju bez recepta ili sa njim.

Kada ste trudni, sigurno želite pažljivo birati hranu. Često se sa zabrinutošću pitamo, koliko kilograma bi žena trebala da dobije tijekom trudnoće. Rang između 8 i 16 kilograma je normalan, ali ne predstavlja problem ni ako premašite ovaj raspon. Naravno, ukoliko dobijete više od 20 kilograma, trebat će vam malo duže vremena da ih izgubite. Dakle, kako god, tijekom trudnoće ne smijete na dijetu za skidanje kilograma, tako je ne trebate ni koristiti kao izgovor za prekomjerno jelo!

Većina trudnih žena treba oko 300 dodatnih kalorija dnevno. Ovoliko kalorija stane u dvije čaše mlijeka sa niskim postotkom masnoće, šoljicu sladoleda, pecivo sa mliječnim namazom ili sendvič sa tunjevinom. Trudnim ženama treba oko 60 grama proteina dnevno. Šolja mlijeka ili 30 grama crvenog mesa sadrže oko 10 grama proteina. Dobri izvori proteina su i nemasno meso, piletina, riba, suhi grah, leća, orašasti plodovi, jaja i sir. Izbjegavajte nepasterizirani mladi sir. Također, izbjegavajte sirova jaja, sirovo ili nedopečeno meso, jer oni mogu sadržavati bakterije koje mogu naštetiti vašoj bebi. Kalcij je tokom trudnoće potreban za formiranje bebinih kostiju i zubi. Preporučena dnevna doza kalcija u trudnoći je 1,200 miligrama. Kalcij se nalazi u zelenom lisnatom povrću, soku od naranče, mlijeku, jogurtu i siru. Trebali biste dnevno jesti četiri obroka bogata kalcijem. Potrebno vam je 15 do 30 grama dnevno. Riba, piletina, integralni kruh i žitarice, zeleno lisnato povrće, mahunarke, suho voće, kuhana jaja i crveno meso zaista su dobri izvori željeza. Neke žene uzimaju suplemente željeza u drugom i trećem tromjesečju trudnoće, ali ako jedete hranu dovoljno bogatu željezom, ovi suplementi neće vam biti potrebni.

Dok god nemate nikakvih komplikacija, ne bi trebalo biti prepreka da nastavite sa radom do posljednjih sedmica ili čak dana vaše trudnoće. Evo nekoliko savjeta da vam pomognu da dan na poslu provedete što udobnije:

  • Ukoliko je moguće, uzimajte kratke pauze i podižite noge u regularnim intervalima tjekom Ovo će pospješiti cirkulaciju krvi, smanjiti problem oticanja članaka i spriječiti grčeve.
  • Kad god ustanete nakon istezanja za stolom, zapamtite da to uradite polako, jer naglo ustajanje kad ste trudni može izazvati
  • Opustite se, mnogo stresa može povećati rizik od prijevremenog porođaja, pa je potrebno posebno voditi računa ne samo o svom fizičkom već i o emocionalnom stanju.
  • Potrudite se da odete na spavanje veoma rano kad dođete kući.
  • Vježbanje može olakšati trudničke neprijatnosti, podići vaše raspoloženje i zategnuti mišiće koji će vam biti potrebni na porođaju. Ali, nisu sve vježbe sigurne za trudnice, oprez! Uvijek se posavjetujte sa liječnikom i babicom prije nogo što počnete sa vježbama u trudnoći.

Veliki dan se približava, emocije Vas preplavljuju, smirite se i pripremite za najsretniji dan svog života…

Nekoliko korisnih savjeta o ovoj temi u nekon narednom članku…

POVEZANI ČLANCI

Zadnje objave