Martina Trnka: Igre vodom za najmlađe

Činjenica je da većina djece ne oklijeva uroniti ručice čim im ponudimo bazenčić ili posude s vodom. Moguća su mnoga objašnjenja zašto je to tako.

Igre s vodom za najmlađe pružaju zabavno i osvježavajuće iskustvo koje će mališane oduševiti. Osim što pružaju mogućnost za igru i smijeh, ove igre također pomažu djeci da razviju motoričke vještine, koordinaciju i osjetilnu percepciju. Više o tome u nastavku piše Martina Trnka.

Piše: Martina Trnka, odgojitelj, međunarodno certificirani pedagog senzorne integracije prema J.Ayres, međunarodno certificirani praktičar Greenspanove Floortime metode

Činjenica je da većina djece ne oklijeva uroniti ručice čim im ponudimo bazenčić ili posude s vodom. Moguća su mnoga objašnjenja zašto je tome tako.

Npr. Voda je osnova života. Sva živa bića sazdana su većinom od vode i ona im je potrebna da bi se održali na životu. Ona je vodič, čistač, otapalo, promjenjiva je, živa, u kontaktu svojim kretnjama utječemo na njeno kretanje (npr. kada ju nježno dodirujemo polako se giba, a kada udaramo po površini ona prska), na razne načine možemo kontrolirati njen tijek, možemo proučavati njene konstantne promjene. Ona (barem u tekućem stanju) nikad apsolutno ne miruje. Moguće je zato djeci toliko privlačna.

Dječje brčkanje u vodi je posebno popularno u vrijeme ljetnih vrućina, ali pripremiti igre vodom, osim na plaži, dvorištu ili terasi, možemo u stanu bez obzira na vanjske uvjete.

Sve što nam je potrebno je jedna široka ali plitka plastična kutija punjena vodom i ostali dodaci koji ovise o našoj kreativnosti. Da bismo napravili gustu pjenu koja će začiniti zabavu potrebna nam je blaga sapunica u tekućem obliku koju pomiješamo s vodom u odnosu 3:1, zapjenimo pjenjačom ili stiskanjem spužvice. To je varijanta koja je uvijek dostupna, a ne zahtjeva temeljito čiščenje nakon igre u slučaju proljevanja. Kasnije ću nabrojati neke od ideja, no prvo, razmislimo kako sve možemo iskoristiti dječju privlačnost prema vodi u svrhu učenja jer manipulativne igre na više razina mogu poticati razvoj djeteta. Slijede samo neke od njih…

NA SENZOMOTORNOJ RAZINI:

 

Osjetila su važan dio našeg živčanog sustava. Putem osjetilnih receptora naš mozak prima informacije koje su mu potrebne ne samo da bi ih memorirao i rastao, već da bi održavao našu razinu budnosti i pozornosti, zadovoljstva, ugode…koji su optimalni za učenje novih vještina.

 

 

Kada je dijete u kontaktu s vodom njegovi taktilni receptori u koži primaju jako puno informacija (je li ona topla ili hladna, kojom površinom kože smo uronjeni) i na taj način ono osvještava granice svog tijela, razvija tzv. ‘’tjelesnu shemu’’. Taktilnih receptora najviše ima na dlanovima, a stimulacija dlanova vodom i pjenom uglavnom stvara senzomotornu ugodu i umiruje živčani sustav. Vjerojatno su mnogi od Vas primjetili kako i najtemperamentnija i najaktivnija djeca u igri vodom borave duže i smirenije nego u bilo kojoj drugoj igri. Ako je dijete taktilno preosjetljivo pomaže pri desenzitizaciji.

Ako djetetu ponudimo razne posudice, spužve, hvataljke i slične predmete kojima će aktivno koristiti mišiće prelijevajući, stiščući šake i sl. aktiviramo proprioceptivne receptore koji se nalaze u mišićima i zglobovima. Informacije koje dobivamo putem proprioceptivnog sustava također imaju funkciju umirivanja, osvještavanja tijela, utječu na posturu, snagu i kontrolu mišića koji su važni za preciznost u svim svakodnevnim vještinama brige o sebi (obuvanju, odjevanju, hranjenju…). Aktiviramo i osvještavamo sitne mišiće u šakama koji će kasnije biti važni za držanje olovke i pisanje.

Osjetilo vida dobiva nezanemarivu količinu informacija kada manipuliramo vodom. Upravo zato što je toliko gibljiva I svakom svojom akcijom utječemo na promjene u njenom stanju. Mnoga djeca mogu dugo uživati samo promatrajući što se događa s vodom kada ju prelijeva iz posudice u posudicu, kako raste količina pjene kada brzo miješamo ili istiskujemo iz spužvice, kako se tope boje ….

Dok prelijeva vodu iz posude u posudu dijete koristi mišiće ruku koje treba kontrolirati kako bi bilo što preciznije, ali svojim vidom treba procjenjivati kamo će naciljati. Tako razvija sposobnost okulomotorne koordinacije koja je također jako važna za praktičan život (hranjenje, odjevanje, pisanje, vožnju bicikla…).

Vodu možemo I slušati, a možemo I dodavanjem prirodnih preparata koje dodajemo (dječjeg šampona, ulja I sl.) priuštiti djetetu I raznovrsna mirisna iskustva. Mogućnosti je jako puno.

 

 

NA INTELEKTUALNOJ RAZINI

 

Znanstveno je dokazano mnogim istraživanjima da mozak djeteta predškolske dobi uči najvećim djelom kroz kretanje i aktivno manipuliranje predmetima iz okoline.

Za usvajanje svih apstraktnih pojmova kojima se očekuje da čovjek barata kasnije u životu zaslužna su najranija iskustva koja dijete prima kroz aktivaciju mišića I zglobova u suradnji sa ostalim osjetilima.

Svi prirodni oblici kretanja preko receptora osjetilnh sustava mozgu omogućuju informacije uspomoć kojih stvara bazično svjesnost o vlastitom tijelu. Simultano kroz aktivno istraživanje okoline tijelom mozak prima informacije koje su mu potrebne za razumijevanje prostornih koncepata (udaljenosti, dubine, percepciju različitih prostornih dimenzija). Prva mjerna jedinica je vlastito tijelo.

Konkretno kroz prelijevanje vode iz posude u posudu različitih dimenzija dijete ima priliku primati informacije koje će mu kasnije poslužiti za učenje koncepata volumena, težine, visine, količine, svojstva tvari, agregatna stanja…

Sve ono što će dijete kasnije učiti na satovima matematike, fizike i kemije može imati temelje baš u igrama vodom.

Mlađa djeca će te koncepte usvajati na senzomotornoj razini dok u razgovoru sa starijom djecom (pod uvjetom da uživaju u tome) možemo poticati promišljanje I eksperimentiranje pitanjima:

‘’Koliko žlica vode/koliko stisaka spužvice treba da napunimo posudu?’’

‘’Koliko čaša vode stane u jednu bocu?’’

‘’Koja posuda je teža? Velika ili mala? Puna ili prazna?’’

Ako stavljamo raznovrsne predmete u vodu:

‘’Što pluta, a što tone?’’

‘’Što misliš hoće li se rastopiti u vodi? Zašto?’’

 

Važno je pritom napomenuti da budemo oprezni sa takvim pitanjima jer nije cilj umoriti dijete niti dati mu gotove odgovore, već potaknuti kritičko promišljanje, razbuktati istraživački potencijal, zajedno uživati i veseliti se eksperimentu. Proces treba biti zabavan. Nemojmo očekivati rezultate.

 

Na intelektualni razvoj ćemo utjecati I tako što ćemo poticati nove ideje i razvoj simboličke igre.

Možemo kupati ili hraniti lutku, prati autiće, prati suđe, voziti brodove…

Također treba uvijek imati na umu da dijete u svakoj interakciji usvaja i jezične pojmove, a ovo je igra koja omogućuje značajno proširenje riječnika npr. pridjeva ‘’puno, malo, teško…’’, radnji ‘’pluta, tone, kaplje, curi’’ i sl.

 

 

NA SOCIO-EMOCIONALNOJ RAZINI

 

Samo naše prisustvo, dijeljenje interesa i zajedničko uživanje u trenutku stvara emocionalnu sigurnost što je temelj za razvijanje emocionalne zrelosti.

Možemo se uključiti  i tako što ćemo potaknuti igre uloga u kojima će se dijete pripremati za neke učestale životne situacije i učiti socijalno prihvatljive obrasce ponašanja.

Npr. Pjena može u igri postati sladoled, kapučino i sl., a u skladu s time možemo inicirati igru slastičarnice ili kafića gdje ćemo razmjenjivati uloge i ponašati se u skladu s njima.

Tako će dijete kroz igru biti u prilici učiti pristojno naručivati hranu ili piće u restoranu prema modelu kojeg mu pružamo. Takve situacije u kojima je dijete jako angažirano su jedine u kojima uči, a kasnije u stvarnom životu lakše generalizira i samostalnije primjenjuje.

 

 

KOJA JOŠ SREDSTVA MOŽEMO PONUDITI UZ BAZENČIĆ S VODOM I PJENOM?

 

  • u vodu možemo ubaciti šljokice, jestive boje, spužvice
  • sredstva za prelijevanje mogu biti čaše, zdjelice, plastične boce, lijevak, pipete različitih dimenzija (mogu se kupiti u ljekarnama)
  • možemo ubaciti spužvice, čepove ili druge sitne predmete i premješatit ih hvataljkom, vaditi lijevkom
  • možemo oblikovati čamce od aluminijske folije ili napraviti brodiće od papira, promatrati tone li, hoće li se rastopiti…
  • možemo puhati slamkama u vodu i proizvoditi još bogatiju pjenu na taj način (puhanje u slamku i otpuhivanje pjene s dlana produbljuje disanje što umiruje, a priprema i oralni aparat za govor), otpuhivati brodiće ili ping pong loptice…

 

Naša je uloga omogućiti djetetu sredstva, potaknuti stvaranje ideje akcijom ili pitanjem, pa se prepustiti vodstvu dječjeg stvaralaštva i najvažnije od svega uživati u njegovom društvu!

POVEZANI ČLANCI

Zadnje objave