Mnogo djece u ranijem uzrastu, u periodu između između 2. i 3. godine počinju da pokazuju radoznalost prema slovima, pa je ovo pravi period za upoznavanje djeteta sa slovima.
Piše: Marija Kostić, med. sestra vaspitač, predškolski vaspitač
Slova su osnova pisane komunikacije i ključna vještina koju djeca trebaju da savladaju u procesu učenja čitanja i pisanja. Upoznavanje djece sa slovima predstavlja prvi korak u razvoju njihove pismenosti i otvara vrata ka svijetu riječi i znanja.Rani period djetinjstva je kritičan za učenje slova, jer djeca u tom periodu brzo razvijaju svoje kognitivne sposobnosti i jezičke veštine. Upravo zbog toga je važno pružiti djeci podršku i podsticaj kako bi se upoznala sa slovima na način koji je zabavan, interaktivan i prilagođen njihovom uzrastu.
Da bi se opismenila, deca moraju umeti da prepoznaju svako slovo, kako po redu tako i van reda, kao i glasove koji su povezani sa tim slovom. Jednom kada se naoružaju tim znanjem, deca su na dobrom putu opismenjavanja. Danas se većina dece sa slovima upoznaje tek pred polazak u školu, što smatram velikom greškom. Mnogo dece u ranijem uzrastu, u periodu između između 2. i 3. godine počinju da pokazuju radoznalost prema slovima, pa je ovo pravi period za upoznavanje djetata sa slovima. Počnite jednostavno. Ne pokušavajte da naučite dete svih 30 slova odjednom. Prvi korak koji dete treba da savlada jeste da se upozna sa grafičkim izgledom svakog slova azbuke, jednostavno da se koncentrišite na nekoliko slova istovremeno i dozvolite svom detetu da vidi, čuje i doživi to slovo na različite načine. U vašu svakodnevnicu ubacite aktivnost koja pomaže detetu da se upozna sa slovima i da ono postane svesno glasova od kojih se sastoje reči, a možete je predložiti detetu već sa njegove dve i po godine. Oduzima svega 15 minuta dnevno, a ne zahteva prethodnu pripremu.
Uzmite nekoliko predmeta koje vaše dete ume da imenuje i stavite predmete na pod ili sto ispred vas. Ako ste odabrali kapu možete je staviti na glavu i reći: “Da li se na mojoj glavi nalazi nešto na slovo K?”. Dete će imenovati predmet a vi ćete reći: “Da, slovo K, kao kapa.” U nastavku možete potražiti predmete u sobi koji počinju na slovo K. Na isti način imenujte i ostale predmete koje ste odabrali. Dok šetate sa svojim detetom na isti način možete imenovati i predmete u okruženju. Npr: Kada prođe automobil upitajte dete: “Sta je to?”. Kada dete imenuje automobil, vi recite: “Da, A kao automobil.” Ovu aktivnost je neophodno predlagati detetu nekoliko nedelja kako bi ono bilo spremno na sledeću fazu učenja slimbola (slova).
Montesori hrapava slova – odlična za početak
Uz ova slova deca vizuelno i taktilno uče prepoznavanje slova. Hrapavi karton pomaže detetu da prati prstom slova i da mu se oblik slova utisne u pamćenje. Hrapava slova vode ruku vežbajući je za pisanje. Dete prstom prati oblik slova u smeru kojim je napisano. Dodirivanjem hrapavih slova, slušanjem glasova i posmatranje slova omogućava detetu da nauči koji je glas povezan sa kojim slovom. Za ovu aktivnost možete napraviti korpicu u kojoj će se nalaziti predmeti koji započinju svakim slovom azbuke. Izaberite slovo, stavite ga na sto ispred sebe i deteta i recituju „Ovo je slovo…“. Zatim koristeći kažiprst i srednji prst pređite preko slova izgovarajući odgovarajući glas. Svakog dana izaberite 3 hrapava slova od kojih svako treba da se razlikuje po grafici i izgovoru. Nemojte pokazivati detetu više od 3 slova istovremeno, ipak, ako ono želi može da nastavi samo da se igra i otkriva nova slova.
Aktivnost je namenjena deci starijoj od 3 godine.
Pre ove aktivnosti potrebno je uraditi prethodnu pripremu deteta, upoznati dete sa slovima i glasovima. Na profilu imate jedan primer aktivnosti. Za izradu hrapavih slova potrebno vam je: listovi brusnog papira (šmirgl papira) ili hrapavi karton – hamer ili čvrsti karton, skalpel, makaze, lepak. Od hamera ili kartona isecite 30 kvadrata, potrebno je da 5 budu plave boje, 24 crvene (ili roze) i jedan napravite tako da bude pola plave boje, pola crvene (ili roze). Kartice sa plavom bojom predstavljaju samoglasnike. Na kartici koja je pola crvene, pola plave boje zalepite slovo R. Na svaku karticu zalepite slovo koje ste prethodno isekli. Sa druge strane možete zalepiti i sličicu sa predmetom koji počinje na određeno slovo. Najvažnije je da učenje slova bude zabavno i da učite sa decom kroz igru. Imajte na umu da je svako dete individua za sebe, kako svako dete uči nekim svojim tempom, tako se i interesovanja razlikuju, zato je važno ne forsirati dete kako se kod deteta ne bi javio stres i odbojnost prema učenju slova.