Koji su rani znaci autizma?

Mnoga djeca s poremećajem autističnog spektra (ASD) pokazuju razvojne razlike dok su bebe – posebno u svojim socijalnim i jezičkim vještinama. Budući da obično sjede, puze i hodaju na vrijeme, manje očite razlike u razvoju tjelesnih gesta, u igri i društvenim vještinama često ostaju neprimjetne.

Pored kašnjenja u govoru/jeziku i razlika u ponašanju, porodice mogu primijetiti razlike u načinu na koji njihovo dijete komunicira s vršnjacima i drugima.

Prepoznavanje znakova autizma

Evo nekoliko primjera socijalnih, komunikacijskih i ponašajnih razlika kod djece s autizmom. Imajte na umu: jedno dijete s ASD-om neće imati potpuno iste simptome kao drugo dijete s ASD-om. Broj i težina simptoma mogu jako varirati!

Socijalne razlike kod djece sa autizmom

  • Ne smije održavati kontakt očima ili ostvaruje mali ili nikakav kontakt očima
  • Ne pokazuje nikakav ili minimalan odgovor na osmijeh roditelja ili druge izraze lica
  • Ne smiju gledati predmete ili događaje koje roditelj gleda ili na koje pokazuje
  • Možda neće pokazivati ​​na predmete ili događaje da bi ih roditelj pogledao
  • Manje je verovatno da će roditelju donijeti lične predmete na pokazivanje
  • Mnogi nemaju odgovarajuće izraze lica
  • Ima poteškoća u percepciji onoga što drugi možda misle ili osjećaju gledajući njihove izraze lica
  • Manje je vjerovatno da će pokazati zabrinutost (empatiju) za druge
  • Ima poteškoća u sklapanju i zadržavanju prijatelja

Komunikacijske razlike kod djece s autizmom

  • Manje je vjerovatno da će ukazati na stvari kako bi ukazao na potrebe ili podijelio stvari s drugima
  • Ne izgovara nijednu riječ u roku od 15 mjeseci ili fraze od dvije riječi u roku od 24 mjeseca
  • Ponavlja tačno ono što drugi govore bez razumijevanja značenja
  • Možda neće reagovati na dozivanje svog imena, ali reaguje na druge zvukove (poput sirene automobila ili mačje mjaukanje)
  • Može naziva sebe “ti”, a druge “ja” i može miješati zamjenice
  • Može pokazati nikakvo ili manje zanimanje za komunikaciju
  • Manje je vjerovatno da će započeti ili nastaviti razgovor
  • Manje je verovatno da će koristiti igračke ili druge predmete za predstavljanje ljudi ili stvarnog života u igri
  • Može imati dobru memoriju, posebno za brojeve, slova, pjesme, TV džinglove ili određenu temu
  • Može izgubiti jezičke ili druge društvene prekretnice, obično u dobi između 15 i 24 mjeseca (često se naziva regresija)

Razlike u ponašanju (ponavljajuća i opsesivna ponašanja) kod djece s autizmom

  • Ljulja se, vrti, njiše, vrti prstima, dugo hoda na prstima ili maše rukama (tzv “stereotipno ponašanje”)
  • Voli rutine, red i rituale; ima poteškoća sa promjenom ili prelaskom sa jedne aktivnosti na drugu
  • Može biti opsjednuto sa neobičnim aktivnostima, ponavljajući ih tokom dana
  • Igra s dijelovima igračaka umjesto s cijelom igračkom (npr. Okretanje točkova kamiona)
  • Možda neće plakati ako ih nešto boli ili ako se čini da se boji
  • Može biti vrlo osjetljiv(a) ili uopće nije osjetljiv(a) na mirise, zvukove, svjetla, teksture i dodir
  • Može imati neobičnu upotrebu vida ili pogleda – gleda predmete iz neobičnih uglova

Ako se brinete kako se vaše dijete igra, uči, govori, ili se kreće, razgovarajte sa svojim pedijatrom. Zapamtite, vi najbolje znate svoje dijete i vaše brige su važne. Zajedno ćete vi i vaš pedijatar pronaći najbolji način da pomognete svom djetetu. Ako vam je neugodno zbog savjeta doktora, potražite drugo mišljenje.

Ne odlažite ništa. Rano djelovanje može napraviti veliku razliku u razvoju vašeg djeteta!

Kako razlikovati dijete sa autizmom od druge djece koja se razvijaju standardnim tempom

Evo nekoliko primjera koji mogu pomoći roditelju da uvidi razliku između normalnog ponašanja primjerenog dobi i ranih znakova ASD-a.

12 mjeseci

Dijete s tipičnim razvojem okretat će glavu kad čuje svoje ime.

Dijete s ASD-om možda se neće okrenuti, čak i nakon što se njegovo ime ponovi nekoliko puta, ali će odgovoriti na druge zvukove.

18 mjeseci

Dijete s odgođenim govornim vještinama pokazivat će, gestikulirati ili koristiti izraze lica kako bi nadoknadilo nedostatak govora.

Dijete s ASD možda neće pokušati nadoknaditi odgođeni govor ili će možda ograničiti govor na ponavljanje onoga što čuje na televiziji ili onoga što je upravo čulo.

24 mjeseca

Dijete tipičnog razvoja donosi sliku kako bi pokazalo majci i dijeli s njom svoju radost zbog nje.

Dijete s ASD-om može donijeti mami bočicu balončića da otvori, ali joj ne gleda u lice kad to čini ili ne uživa u zajedničkoj igri.