Ivana Tatalović: Šta jesti i izbjegavati za zdravu mamu i bebu?

PIŠE: Ivana Tatalović, holistički nutricionista i kvantni terapeut

Ivana je nutricionista i psiholog u edukaciji. Mama je četvero djece. Trenutno pomaže majkama da smršaju nakon poroda i to joj je glavni fokus trenutno u oblasti nutricionizma. Njen prilagođeni plan ishrane omogućava majkama da izgube do 10 kg u 10n sedmica bez gladovanja i jojo efekta.

Dobrodošli u svijet dojenja i nutricionizma, oblasti posvećenoj promicanju zdravlja, dobrobiti i optimalnog rasta djece kroz pravilnu prehranu u ranom djetinjstvu. Dojenje i prehrana imaju ključnu ulogu u pružanju najbolje moguće početne prehrane za bebe i pružanju temelja za njihov zdrav razvoj. Dojenje je prirodni proces koji donosi brojne prednosti i blagodati kako za bebu tako i za majku. Majčino mlijeko sadrži sve potrebne hranjive tvari, antitijela i enzime koji su ključni za pravilan rast, razvoj imunološkog sustava i jačanje djetetovog zdravlja. Osim toga, dojenje pruža emocionalnu povezanost između majke i djeteta te podržava njihovu bliskost i razvoj.

Dojenje je poseban period u životu svake majke, koji zahteva posebnu pažnju i brigu o ishrani. Mnoge žene se pitaju da li treba jesti više hrane tokom dojenja kako bi obezbedile dovoljno hranljivih materija za svoje dete. Međutim, istina je da nema potrebe jesti za dvoje, kao što se misli tokom trudnoće. U stvari, fokus tokom dojenja treba biti na kvalitetu ishrane, a ne na kvantitetu. U periodu dojenja, je jako važan adekvatni unosa tečnosti, kao i konzumiranje manjih obroka tokom dana. Takođe, preporučuje se da trpeza bude obogaćena obiljem voća i povrća, kako bi se osiguralo adekvatno snabdevanje hranljivim materijama. Ovi saveti mogu pomoći u održavanju optimalnog zdravlja i podržavanju dobre ishrane tokom dojenja.

Potrebe za hranljivim materijama tokom dojenja su povećane, jer vaše telo proizvodi mleko koje sadrži važne sastojke za rast i razvoj bebe. Gubitak hranljivih materija putem majčinog mleka zahteva da unosite dovoljno hrane koja je bogata mastima, belančevinama, vodom, mineralima i vitaminima. Vaše energetske potrebe su veće u odnosu na period pre trudnoće. Preporučuje se da povećate unos kalorija za 300-500 kcal dnevno tokom dojenja. Ako dojite blizance, energetske potrebe su još veće. Takođe, treba da obratite pažnju na unos belančevina, kalcijuma, cinka i drugih minerala. Unosite hranu koja je bogata ovim hranljivim materijama, kao što su jaja, meso, mlečni proizvodi, žitarice i povrće.

Važno je i da održavate dovoljan unos tečnosti, jer oko 87% majčinog mleka čini voda. Preporučuje se da pijete između 1,5 i 3 litre tečnosti dnevno, što je oko 4 čaše više nego što ste pili pre trudnoće. Proteini su jedan od ključnih sastojaka u ishrani dojilja. Možete ih pronaći u različitim vrstama mesa, ribi, jajima, pasulju, orasima i semenkama. Preporučuje se unos dve do tri porcije proteina dnevno. Povrće je takođe važno u ishrani dojilje. Preporučuje se da vaš tanjir bude raznobojan, što znači da treba unositi različite vrste povrća. Ukoliko niste ljubitelj povrća, možete napraviti supe ili potaže koji će vam olakšati unos svih potrebnih vitamina. Primeri povrća koje možete konzumirati su spanać, blitva, zelena salata, šargarepa, paradajz, crvena paprika, tikvice, patlidžan, krastavci i drugo.

Voće je uvek dobrodošlo, posebno tokom dojenja. Preporučuje se da svakodnevno jedete dve porcije voća. Možete birati između različitog voća koje je dostupno tokom cele godine ili sezonskog voća. Primeri voća koje možete konzumirati su banane, šljive, pomorandže, jabuke, kruške, nar, grožđe, kajsije, breskve, trešnje, jagode i druge vrste voća. Žitarice, posebno cela zrna žitarica, su takođe važne za zdravu ishranu tokom dojenja. Možete ih uneti kroz hleb od celog zrna, razne žitarice, ovsene pahuljice i paste.

Tokom perioda dojenja, možete jesti raznoliku hranu ukoliko beba ne pokazuje negativne reakcije na određene namirnice. Nema potrebe da se odričete hrane ili menjate svoj jelovnik, osim u slučaju da primetite da beba reaguje loše na neku namirnicu. Pratite bebine reakcije i prilagodite ishranu prema potrebama vaše bebe. Jaki začini i pića koja mogu izmeniti ukus mleka mogu uticati na bebinu reakciju. Iako to ne znači da će beba odbiti mleko ili joj neće prijati, postoji mogućnost da promene ukusa mleka utiču na njen apetit ili raspoloženje. Ako primetite da beba sisa manje ili je razdražljiva nakon konzumacije jakih začina ili određenih pića, možda bi bilo dobro smanjiti njihov unos.

Postoji česta pretpostavka da namirnice poput karfiola, kupusa, graška i pasulja izazivaju gasove i grčeve kod dece. Međutim, istraživanje iz 2017. godine ukazuje na to da komponente koje uzrokuju gasove ne prelaze u majčino mleko. Dakle, ove namirnice ne bi trebale izazvati probleme kod bebe, iako mogu izazvati gasove kod majke. Kada dojite, trebali biste biti oprezni sa konzumacijom namirnica koje sadrže kravlje mleko, poput sireva i kravljeg mleka. Bebe teško vare proteine iz kravljeg mleka, pa ta hrana može izazvati alergijske reakcije i grčeve kod njih. U prvih nekoliko meseci života, ove namirnice mogu biti malo problematične za bebine digestivne sisteme.

Takođe, kada je u pitanju riba, važno je obratiti pažnju na vrstu ribe i količinu koju jedete. Neke vrste riba mogu sadržati živu, koja je hemijski element koji može biti štetan za bebin mozak i nervni sistem. Da biste izbegli prenošenje žive na bebu putem majčinog mleka, trebali biste birati ribu koja ima manje količine žive.

Sigurne opcije ribe tokom dojenja uključuju losos, sardine, inčune, som, bakalar, pastrmku i oslića. Prilikom kupovine ribe, preporučljivo je izabrati manje ribe koje se ne hrane drugim ribama, jer veće ribe koje se hrane drugim ribama imaju veću šansu da budu kontaminirane živom. Važno je napomenuti da je riba izuzetno hranljiva i zdrava za vas, ali treba biti pažljiv u izboru vrste ribe i kupovini na sigurnim mestima kako biste izbegli rizike od žive. Nadamo se da će vam ove informacije pomoći da donesete informisane odluke o ishrani tokom dojenja. Uvek je dobro konsultovati se sa zdravstvenim stručnjakom ili nutricionistom kako biste dobili personalizovane savete koji odgovaraju vama i vašoj bebi.

Formularbeginn

POVEZANI ČLANCI

Zadnje objave