Ishrana i njega u trudnoći

Pravilnom ishranom se smatra pravilno izbalansirana i raznovrsna ishrana tj. ishrana koje zadovoljava vaše potrebe.

Autor: dr Danijela Kesar Dimitrijević, specijalista ginekologije i akušerstva

Za pravilan rast i razvoj ploda, kao i za normalno funkcionisanje organizma majke neophodna je pravilna ishrana u trudnoći. Ishrana u trudnoći ima svoj kvantitativni i kvalitativni aspekt. Kvantitativni se sastoji u potrebnoj količini hraniljivih materija, a kvalitativni u unušenju neophodnih materija za rast i razvoj ploda. Količina unijetih hranjivih materija zavisi u kom trimestru trudnoće se žena nalazi (manja je u prvom trimestru, a veća u drugom i trećem trimestu), od životne aktivnosti majke (manje treba trudnicama koje miruju, a više onima koje nastavljaju svoje uobičajene aktivnosti), konstituciji majke, odnosno o njenoj težini i visini na početku trudnoće. Ako ste u trudnoću ušle sa manje kilograma onda sebi možete priuštiti prirast tjelesne težine i do 15 kg, a ako ste ušli sa viškom kilograma onda je taj prirast nešto manji, 7-10 kg. Optimalan prirast tjelesne težine u trudnoći je oko 12 kg. Nemojte držati dijetu i jedite zdravo, a vaša tjelesna težina i njen prirast pratiće se na redovnim mjesečnim kontrolama kod vašeg ljekara.

Pravilnom ishranom se smatra pravilno izbalansirana i raznovrsna ishrana tj. ishrana koje zadovoljava vaše potrebe. U pravilnoj ishrani treba da budu podjednako zastupljeni ugljeni-hidrati, proteini, vitamini i minerali, odnosno treba dnevno unositi predstavnike svih osnovnih grupa namirnica: meso, hljeb i žitarice, voće, povrće, mlijeko i mliječne proizvode. Smanjiti unos šećera, slatkiša i slatkih napitaka, te masti i masne hrane. Barem jednom nedeljno jedite ribu. Potrebno je da imate više manjih obroka u toku dana, pravilno raspoređenih. Pored tri glavna obroka (doručak, ručak i večera) preporučuju se dvije do tri užine. Pijte do 2l tečnosti dnevno. Izjegavajte velike količine kofeina, gazirana pića i alkohol. Tokom trudnoće neophodan je unos i vitamina, supstanci koje organizam ne može sam da proizvede te se moraju unositi ishranom i suplementima (folna kiselina, vitamin D, C, A, B6 i B12) kao i minerala koji su neophodni za rast i razvoj organizma (Ca, Mg, Fe, Zn, Cu,).

U toku trudnoće trudnice treba da brinu o čistoći svoga tijela, higijeni usne duplje i njezi dojki. Pored redovnog pranja zuba i održavanja higijene usne duplje, potrebno je posjetiti stomatologa minimalno dva puta u toku trudnoće. Popravke zuba kao i ekstrakcije u lokalnoj anesteziji su dozvoljene, a protetičke radove i estetske intervencije ostavite za kasnije. Posebnu pažnju trudnica treba da  posveti njezi dojki. Pored njihove čistoće, nježnom masažom treba nastojati da se očvrsne koža bradavica, a ako su bradavice uvučene ili izravnate da se masažom formiraju. Zbog povećane vlažnosti vagine javlja se i pojačan vaginalni sekret, te se preporučuje svakodnevno pranje mlakom vodom i neutralnim sapunom kao i svakodnevna tuširanja, a vaginalna ispiranja nisu dozvoljena.

Sponzor teksta: Amicus pharma

Prethodni članak
Naredni članak

POVEZANI ČLANCI

Zadnje objave