Dojenje je dobitak i za mamu

Dojenje je dobitak i za mamu

 

Drage mame, sadašnje i buduće, vjerojatno ste dosad čule ponešto o tome kako je dojenje dobro za vašu bebu. Saznale ste da je dojenje najzdravija hrana potpuno prilagođena vašoj bebi. Znate i da dojenjem štitite bebu od alergija i respiratornih infekcija i da dojenje donosi dugoročne zdravstvene dobrobiti za dijete. Vjerojatno ste odlučile dojiti i pružiti svome djetetu najbolji mogući početak.

No, znate li da dojenje nije dobro samo za bebu, već jednako tako i za vas?

Dojenje je prirodna prehrana, i generacije majki hiljadama su godina dojile svoju djecu. Godinama mnogobrojna naučna istraživanja ukazuju na koristi koje majke, kao i njihove bebe, dobivaju dojenjem. Neke od tih prednosti uočit ćete već u počecima dojenja. No dojenje je i dugoročno ulaganje u vlastito zdravlje.

Dojenje značajno smanjuje faktore rizika kod najozbiljnijih bolesti žena: karcinoma dojke i ženskih spolnih organa, te srčanih bolesti.

Dojenjem koje traje 6-24 mjeseca smanjujete rizik od raka dojke za 11-25%. Naučnici objašnjavaju ovaj fenomen supresijom ovulacije kod dojilja, ali i lokalnim učinkom koji je povezan s time da dojka obavlja svoju normalnu fiziološku funkciju.

Dojenje također smanjuje i rizik od raka jajnika i maternice, vjerojatno stoga što tijekom perioda dojenja ne dolazi do ovulacije i izlaganja visokim razinama hormona estrogena.

Možda vas zabrinjava činjenica da se radikalne dijete ne preporučuju dok dojite, a čini vam se da vam je sva stara odjeća pretijesna. No proizvodnja mlijeka je aktivni metabolički proces i na taj proces vaše tijelo troši 200-500 kalorija dnevno. Da bi potrošili tu energiju baveći se sportom, trebali biste 30 puta preplivati bazen ili svakodnevno sat vremena voziti bicikl (naravno, smijete plivati ili voziti bicikl i dok dojite, ako vas to veseli).

Majke koje su za vrijeme trudnoće imale gestacijski dijabetes, imaju nižu razinu šećera u krvi ukoliko doje. Dojenjem se također smanjuje rizik od razvoja dijabetesa kod žena kod kojih je taj rizik inače povećan. Žene koje su već prije trudnoće bolovale od dijabetesa tipa I često tijekom dojenja trebaju uzimati manju količinu inzulina od majki koje ne doje. Dojilje također imaju visoku razinu korisnog HDL kolesterola, odnosno kolesterola visoke gustoće. Svi ovi faktori, optimalan gubitak težine, poboljšana kontrola šećera u krvi, kao i dobar profil kolesterola, smanjuju rizik od bolesti srca i krvožilnog sustava.

Naravno, prednosti dojenja nećete osjetiti samo u budućnosti, već i sad dok dojenje traje.

Kada dojite vašu novorođenu bebicu, možda ćete osjetiti stezanje maternice, što će vam možda biti i neugodno. No to stezanje je korisno za vas. Dok dojite, vaše tijelo izlučuje hormon oksitocin, koji otpušta mlijeko iz mliječnih kanalića, ali i izaziva kontrakcije maternice. Na taj se način maternica steže, a stezanje pomaže da nakon poroda izgubite manje krvi, a maternica se brže vrati na svoju prijašnju veličinu.

Ukoliko dojite često, svaki put kada vaša beba to zatraži, velika je vjerojatnost (preko 98 %) da ćete odgoditi ponovnu pojavu ovulacije i menstruacije. Količina željeza koja se izlučuje u majčinom mlijeku mnogo je manja od količine koju žena izgubi prilikom menstruacijskog krvarenja. Zbog toga dojenje štiti majku i od anemije koja je posljedica nedostatka željeza.

Dojenje je financijski dobitak za vašu porodicu – ne trebate kupovati bočice niti dudice, sterilizatore ni skupo adaptirano mlijeko: kada je vaša beba gladna, žedna ili željna maženja, jednostavno joj ponudite dojku. Najbolja i najzdravija hrana već je tu, prave temperature, u odgovarajućoj količine i najljepšoj ekološkoj ambalaži. Jednostavna računica pokazuje da dojenjem sedmično uštedite oko 8 sati pripremanja bočica, pranja i sterilizacije.

Možda će početak dojenja biti težak, a možda ćete prvih dana zabrinuto misliti kako ništa ne radite po cijele dane osim što dojite svoje novorođenče, koje kao da cijeli dan samo traži vašu dojku. Normalno je da bebe «nemaju reda», normalno je da traže dojku jako često, zbog gladi, zbog žeđi ili utjehe, posebno prvih mjeseci. No na taj način se beba brine za vas. Prvih šest sedmica bebinog života, vi prolazite kroz period babinja, u kojem se vaše tijelo oporavlja od poroda. Dok dojite svoju bebu, i sami se odmarate.

Kad dojenje krene, primijetit ćete kako vas sam čin dojenja smiruje i opušta: vaše tijelo prilikom dojenja proizvodi hormon prolaktin koji uzrokuje opuštanje. Osim toga, svakodnevno promatrate vašu bebu koja naočigled raste i buja, a za sve to je zaslužno vaše mlijeko. To vas s pravom čini ponosnom i jača vaše samopouzdanje.

Svakodnevno privijate svoju bebu uz sebe, stavljajući je na prsa. Vi osjećate neodoljivi miris bebine kože, vaša beba se mazi uz vas i osjeća vaše disanje i otkucaje srca – poznati, prijateljski zvuk koji je slušala dugih devet mjeseci. To je tako jednostavan i prekrasan način da se međusobno zbližite i upoznate!

Uživajte u dojenju, velikom dobitku za bebu i za vas!

roda.hr