Prehrana u toku ljetnih mjeseci za trudnice, dojilje i bebe
Man offering breakfast to pregnant woman in bed, Image: 280497848, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Wavebreak

Prehrana u toku ljetnih mjeseci za trudnice, dojilje i bebe

Prehrana u toku ljetnih mjeseci za trudnice, dojilje i bebe

Temelj pravilne prehrane je uravnotežena, raznovrsna i umjerena prehrana

Hrana je osnovna ljudska potreba i doista smo ono što jedemo. Jako je važno šta unosimo u organizam jer to utječe na naše raspoloženje, kožu, ten i sveukupno zdravlje. Populacija koja posebno mora da brine o ishrani jesu trudnice i dodilje kao i ono šta se sprema za bebe. Topli, ljetni mjeseci donose sa sobom i drugačije potrebe organizma zbog čega je važno unositi više tečnosti.

O svemu ovom razgovarali smo sa Marijanom Zubac, direktoricom Nutricentra Mostar.

Glavna i odgovorna za uspjeh NutriCentra na području Bosne i Hercegovine je upravo direktorica mag. tehn. aliment. Marijana Zubac. Studij je završila na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu u Zagrebu gdje je stekla zvanje magistra prehrambenog inženjerstva. Od 2016. do 2018. godine nalazila se na mjestu direktora tvrtke Sermon d.o.o. za biotehnologiju i farmaciju.

Danas je voditeljica NutriCentra u Mostaru i brigu o pravilnoj prehrani uspješno provodi kroz rad sa asistenticama magistrima prehrambenog inženjerstva Nikolinom Barbarić i Ivom Majstorović.

 

  • Možete li nam reči kolika je važnost kvaliteta namirnica koje unosimo u organizam?

Načelno, unos optimalne količine bjelančevina, masti, ugljikohidrata, vitamina, minerala i vode je ključan za izbalansiranu prehranu. Mora se voditi računa o tome da se ne konzumira često manje kvalitetna hrana. Ako se ponekad i odlučite na hamburger primjerice, kombinirajte ga s drugim vrstama namirnica kojima će se postići optimalan dnevni unos nutritivnih sastojaka nužnih organizmu. Stalno težite balansu i onda ste primorani paziti na kvalitetu namirnice. Kvalitetna namirnica – nutritivno bogata namirnica, namirnica sa svim aktivnim komponentama koje nakon konzumacije imaju pozitivan efekt na naš organizam.

 

  • Kako hrana utječe na nas, na našu kožu i rapoloženje?

Hrana je osnovna ljudska potreba i doista smo ono što jedemo. Kako možemo imati lijepu kožu i biti raspoloženi ako jedemo puno prerađene hrane, pretjerujemo sa šećerom, masnoćom? Nemoguće. Temelj pravilne prehrane je uravnotežena, raznovrsna i umjerena prehrana. Antioksidansi iz voća i povrća će dati koži i cjelokupnom organizmu svježinu, ali ne možemo antioksidanse nanositi samo kozmetikom – moramo ih konzumirati i to 5 porcija dnevno.

S druge strane, čokolada, osim što djeluje na hormon sreće i ublažava depresiju, odavno je poznata i kao afrodizijak. Ključ je u količini, a sa hranom možete biti ljepši, sretniji i uspješniji!

  • Dolazi nam toplije vrijeme. Šta nikako ne bi trebali unositi u organizam, a šta se preporučuje?

Ljetni period – opasnost od dehidracije. Primarno, misliti na unos tekućine. Apsolutni minimum 6-8 čaša ili 1 mlilitar vode za 1 kcal. Alternativna hidratacija je hidratacija iz hrane. Iako je voda najvažniji izvor vode, nije jedini! Tako sezonsku lubenicu iskoristite za desert i hidrataciju, a krastavac i rajčicu kao salatu koja sadrži skoro 90% vode.

Ljeti nije preporučeno pretjerivati sa unosom masnoće, teške, pržene hrane koja otežava probavu i podiže tjelesnu temperaturu tijela, uglavnom je potrebno primjenjivati mediteransku prehranu sa puno začina, zelenog lisnatog povrća, ribe i maslinovog ulja.

 

  • Period života u kojem se posebna pažnja prijade ishrani jeste trudnoća. Kakvu ishranu preporučujete trudnicama?

 

Prehrana u trudnoći  ima dva cilja: očuvanje zdravlja mame i omogućiti pravilan rast i razvoj bebe. Ukoliko nema zdravstvenih razloga trudnica jede raznovrsnu prehranu kojom će opskrbiti sve potrebne mikro i makronutrijente koji su neophodni za ta dva cilja. „Jesti za dvoje“ je mit koji zaista ne pronalazi temelj u znanosti o prehrani. Kalorijski unos svake trudnice je individualan  i preporučuje se uvijek prvo savjetovanje sa liječnikom i nutricionistom, a samostalne režime nije preporučeno provoditi u trudnoći. Trudnice moraju biti oprezne kod svježih, termički netretiranih obroka – sushi, sušeno meso, slastice u kojima jaja nisu termički obrađena zbog opasnosti od trovanja, ribe koja sadrži živu i sl. Unos soli, šećera i kofeina je potrebno ograničiti, a unos voća, povrća i vode učiniti optimalnim.

 

  • Već smo spomenuli toplije mjesece koji nam stižu. U tom periodu trudnoća je posebno zahtjevna. Koje su to namirnice koje trudnicama trebaju i koje preporučujete da unose u organizam posebno tokom ljetnih mjeseci?

Tri najčešća problema kod trudničke prehrane ljeti su:

– pretjerivanje u ukupnom kalorijskom dnevnom unosu, pa kao rezultat imamo višak masnih naslaga koje dodatno griju ženu, otežavaju pokretljivost žene i tako potiču zadržavanje vode

– trovanje hranom – oprez kod svježih namirnica, netretiranih jaja, mesa i ribe, sireva

– vitaminsko-mineralni deficit koji nastaje zbog nedovoljnog unosa voća i povrća tijekom ljetne trudnoće. Žena gubi svježinu, a potrebu za slatkim nadoknađuje iz rafiniranih slastica umjesto iz voća. Također, potreba za vlaknima je u trudnoći veća, a izbjegavajući voće i povrće vrlo brzo nastane opstipacija.

Hidratacija – nijedan nutrijent ne sudjeluje u svim funkcijama organizma kao voda. Ona je čistač i pokretač organizma. Neophodno je da trudnica u ljetnom periodu unosi optimalnu količinu vode – hranom i pićem.

 

  • Kada govorimo i prehrani, posebna populacija su svakako novorođenčad i bebe. Kakvu ishranu trebamo pripemati za naše najmlađe.

Do prve godine života preporučuje se dojenje ili adaptirano mlijeko. Bebama ljeti, kao i odraslima, potrebno je dodati i vode. Zatim slijedi  period adaptacije na krutu hranu. Uvijek krenite sa jednostavnim sezonskim kašicama. Tako ljeti za prvi kruti obrok bebi ponudite npr. kašicu od tikvice sa malo maslinovog ulja. Preporučujem da se prvo nude slane kašice, a potom slatke – voćne. Jabuka i banana su uvijek prvi izbor, a uz voće i povrće poželjno je kombinirati i lagano probavljive ugljikohidrate poput pira.

 

  • Možete li nam reći nešto o NutriCentru Mostar?

NutriCENTAR je nutricionistička kuća osnovana u Mostaru u strateškoj suradnji sa Nutrilife centrom iz Zagreba. Mi smo jedini nutricionističko-dijagnostički centar u BiH. Naš tim čine magistri i doktori nutricionizma koji imaju dugogodišnje iskustvo u pružanju usluga nutricionizma i dijetoterapije, te djelujemo kao produžena ruka liječnicima u poliklinikama, bolnicama.  Jedini smo certificirani nutricionisti od strane FC Barcelone za područje SPORT NUTRITION na koji smo posebno ponosni.

 

  • Kako ste došli na ideju otvaranja ovog centra i kome je on sve namijenjen?

Potražnja za nutricionističkim tretmanom – bilo da se radi o dijetoterapiji, sportskom performansu ili jednostavno mršavljenju je u porastu već nekoliko godina. To me potaklo da osnujem mjesto gdje će svaki naš klijent imati zaokruženu dijagnostiku i savjetovanje. Tako nastaje NutriCENTAR koji u suradnji sa poliklinikom Vitalis i svoje medicinski validirane uređaje (TANITA) nudi kompletno rješenje svim našim klijentima.  Naše usluge namjenjene su širokoj paleti pojedinaca koji se prepuštaju našem timu kako bi uspjeli ozdraviti ili jednostavno poboljšati svoj osobnu funkciju u svakodnevici. To su ljudi sa zdravstvenim smetnjama, ali i zdravi pojedinci sa sportskim i beauty zahtjevima.