Vitamini koje treba unositi u trudnoći

Vitamini koje treba unositi u trudnoći

Redovito uzimanje vitamina tokom trudnoće je neophodno za normalnu i zdravu trudnoću i kako bi se beba normalno razvijala. Vitamini također pomažu majkama da se brže oporave nakon poroda.

Balansirana ishrana je najbolji način za unos hranljivih materija u organizam, ali i vitaminski suplementi također mogu biti korisni za organizam trudnica. Trudnice trebaju uzimati vitaminske suplemente koje im je preporučio njihov doktor. Vitaminski suplementi ne mogu zamijeniti zdravu ishranu ali mogu osigurati da žena unosi dovoljnu količinu hranljivih tvari. Oni imaju najbolji učinak kada se uzimaju kao dodatak ishrani, a ne kao zamjena za zdravu ishranu.

Vitamin A i beta karoten

Vitamin A i beta karoten pomažu pri razvoju kostiju i zuba kod bebe, srca, ušiju, očiju i imunološkog sistema. Nedovoljan unos vitamina A i beta karotena uvijek se povezuje sa problemima sa vidom. Unos dovoljnih količina vitamina A i beta katotena tokom trudnoće pomoći će vam da se brže oporavite nakon poroda. Trudnice trebaju unositi 770 mikrograma (mcg) ovih vitamina dnevno. Dojilje bi trebale unositi dvostruku količinu od 1300 mcg dnevno. Maksimalan unos ne bi smio prelaziti 3000 mcg  dnevno, jer predoziranje može dovesti do oštećenja ploda i do bolesti jetre.
Vitamin A i beta karoten mogu se naći u đigarici, mrkvi, kelju, spanaku, raštici, bostanu, mlijeku jajima, mangu i grašku, brokuli, krompiru.

Vitamin B6 i B12

Vitamin B6 pomaže pri razvoju bebinog mozga i nervnog sistema. Također, pomaže u stvaranje novih crvenih zrnaca kod majke i kod bebe. Vitamin B6 pomaže i kod ublažavanja jutarnjih mučnina u trudnoći. Trudnice bi trebale unositi najmanje 1,9 mg ovog vitamina dnevno. Kod dojilja, potrebna količina iznosu do 2,0 mg dnevno. Trudnice trebaju konzumirati najmanje 2,6 mcg B12 vitamina dnevno,  a dojilje 2,8 mcg.
Vitamin B12 se može naći u crvenom mesu, peradi, ribama, školjkama, jajima i mliječnim proizvodima. Vitamin B6 može se naći u žitaricama, bananama, pečenom krompiru, lubenici, slanutku i pilećim prsima.

Kalcij

Kalcij je veoma važan jer poboljšava funkciji  mozga i srca i gradi kosti i zube vaše bebe. Unos kalcija treba povećati u trudnoći. Mliječni proizvodi i riba (sardina) su veoma bogati kalcijem. Pahuljice, sušeno voće kao što su smokve i kajsije, sojino mlijeko, bademi, tofu i zeleno povrće su također veoma dobar izvor kalcija. Nedostatak kalcija može ostaviti trajne posljedice po majčino zdravlje, u vidu oslabljenih kostiju ili čak osteoporoze.
Trudnice trebaju konzumirati barem 1200 mg kalcija dnevno, a dojilje 1000 mg dnevno.

Vitamin D

Vitamin D vam je potreban kako bi svoje kosti održali zdravim i kako bi obezbjedili dovoljne količine vitamina D za vašu bebu u prvim mjesecima njenog života. Vitamin D reguliše količinu kalcija i fosfora u vašem tijelu, a oni su potrebni kako bi vaši zubi i kosti bili zdravi. Nedostatak vitamina D kod djece može uzrokovati rahitis ( bolest koja utiće na razvoj kostiju). Trudnice i dojilje trebaju unositi najmanje 2000 IJ (1mcg = 40 IJ) vitamina D dnevno. Bebama je potrebna veća količina vitamina D od odraslih. Stoga će vam pedijatar preporučiti dodatni unos vitamina D u obliku kapi za djecu koja doje. Ukoliko se beba hrani adaptiranim mlijekom, tada je potrebno na kutiji pročitati sastav i udio vitamina D, te se posavjetovati sa pedijatrom o unosu dodatne količine ovog vitamina. Vitamin D se rijetko može naći u dovoljnim količinama u namirnicama. Ima ga u mlijeku, žitaricama, jajima, te ribi poput lososa, skuše i soma. Najbolji izvor vitamina D je sunčeva svijetlost na koži. Vrijeme koje je potrebno provesti na suncu nije isto za svaku osobu. Koliko vremena treba provesti na suncu zavisi od tipa kože, doba dana i godišnjeg doba.

Vitamin E

Vitamin E pomaže pri oblikovanju tijela i mišića bebe i utiče na proizvodnju crvenih krvnih zrnaca. Nedostatak vitamina E može dovesti do  preklampsije (stanje koje je popraćeno visokim krvni pritiskom i zadržavanjem tekućine) i niske porođajne težine bebe. Trudnice trebaju konzumirati barem 20 mg vitamina E dnevno, ali nikada više od 540 mg.
Vitamin E može se naći u biljnom ulju, pšeničnim klicama, orasima, spanaku, žitaricama, kao i  u obliku dodatka u ishrani. Prirodni vitamin E je bolji za bebu od sintetskog.

Vitamin C

Vitamin C pomaže tijelu da apsorbira željezo i izgradi zdrav imunološki sistem majke i djeteta. Ukoliko imate nizak nivo željeza u krvi najbolje bi bilo da uz obrok bogat željezom popijete čašu narančinog soka.
Trudnice trebaju konzumirati barem 80 – 85 mg vitamina C dnevno, a dojilje ne manje od 120 mg dnevno.
Vitamin C može se naći u agrumima, malinama, paprikama, mahunarkama, jagodama, papaji, krompiru, brokuli i paradajzu.

Folna kiselina

Folna kiselina predstavlja bitan faktor u razvoju vaše bebe. Tijelo koristi folnu kiselinu za replikaciju DNA, rast stanica i formiranje tkiva. Folna kiselina smanjuje rizik deformacije fetusa koja je vezana uz centralni nervni sistem, poznatih pod nazivom – defekti neuralne cijevi ili DNC. DNC se pojavljuju u vrlo ranoj dobi bebinog razvoja, između četvrte i pete sedmice nakon začeća. U toku tog razdoblja trudnoće, formiraju se neuralne cijevi. Ukoliko se neuralne cijevi pravilno ne zatvore nastaju defekti poznati pod nazivom DNC. Istraživanja su pokazala da se uzimanjem 0,4 mg sintetičke folne kiseline dnevno prije trudnoće smanjuje rizik od defekta neuralne cijevi od 50 do 70 posto. Trudnica treba konzumirati najmanje 0,6-0,8 mg folne kiseline dnevno. Folna kiselina se može naći u naranči, jagodama, lisnatom povrću, repi, brokulama, karfijolu, grašku, tjestenini, grahu, orasima i sjemenkama suncokreta.

Željezo

Ukoliko imate nedostatak željeza u vašem tijelu sigurno ćete se osjećate umorno i patite od anemije. Željezo pomaže tijelu da pri proizvodnji. Također, pomaže u formiranju posteljice, kao i u razvoju ćelija embriona, sprječava prijevremeni porod i nisku porođajnu težinu kod novorođenčadi. Rijetko je moguće kroz redovnu ishranu unijeti dovoljnu količinu željeza u trudnoći. Zbog toga se često trudnicama preporučuje da uzimaju prenatalne vitaminske komplekse koji u svom sastavu imaju željezo.
Trudnice trebaju unositi najmanje 27 mg željeza dnevno.
Željezo se može naći u crvenom mesu i peradi, mahunarkama, sušenom voću, spanaku, pšeničnim klicama.

Niacin ili vitamin B3

Niacin ili vitamin B3,  je za energiju koja je potrebna za razvoj bebe i posteljice. Ovaj vitamin također pomaže normalnom radu probavnog sistema majke i održava kožu i nerve zdravim.
Trudnice trebaju unositi najmanje 18 mg niacina dnevno.
Niacin se može naći u namirnicama koje sadrže bjelančevine, kao što su jaja, meso, riba, kikiriki, cjelovite žitarice, kruh, tvrde žitarice i mlijeko.

Proteini

Proteini predstavljaju bazu za sve ćelije u organizmu, i kao takvi su jako važni za rast i razvoj svakog dijela tijela bebe tokom trudnoće. Naročito ih je važno unositi u drugom i trećem tromjesečju kada beba najbrže raste.
Trudnice i dojilje trebaju konzumirati barem 70 g proteina dnevno. Proteini se nalaze u grahu, peradi, crvenom mesu, ribi, školjkama, jajima, mlijeku, siru i jogurtu.

Riboflavin ili vitamin B2

Riboflavin ili vitamin B2 pomaže tijelu pri proizvodnji energije koja je potrebnu za razvoj bebinih kostiju, mišića i nervnog sistema. Ukoliko trudnice ne unose dovoljne količine ovog vitamina mogu imati problema sa preklamsijom, a bebe imaju veće šanse da postanu malokrvne, imaju problema sa probavom, rastom, te imaju slabiji imunološki sistem.
Najmanja količina ovog vitamina koje trudnice trebaju uzimati je 1,4 mg dnevno, a žene koje doje 1,6 mg.
Vitamin B2 se nalazi u cjelovitim žitaricama, mliječnim proizvodima, crvenom mesu, peradi, ribi i jajima.

Tiamin ili vitamin B1

Tiamin ili vitamin B1, tiamin pomaže u razvoju organa i centralnog nervnog sistema bebe. Potpomaže u podizanju nivoa energije u tijelu i regulira nervni sistem
Najmanje količine ovog vitamina koje trudnice i dojilje trebaju konzumirati je 1,4 mg dnevno. Nedostatak ovog vitamina u trudnoći može dovesti do smetnji u kardiovaskularnom i nervnom sistemu bebe.
Ovaj vitamin se nalazi u cjelovitim žitaricama, svinjskom mesu, riži, pšeničnim klicama, leguminozama i jajima.

Cink

Cink je veoma bitan za rast fetusa, jer pomaže u diobi ćelija. Također pomaže u proizvodnji inzulina i drugih enzima.
Najmanja količina ovog vitamina koje trudnice trebaju uzimati je barem 11-12 mg cinka dnevno.
Cink se može naći u crvenom mesu, peradi, grahu, orasima, žitaricama, kamenicama i mliječnim proizvodima.

Bez obzira na preporučene količine vitamina savjetujemo vam da se posavjetujete sa svojim ljekarom o dnevnim količinama vitamina koje trebate unositi u trudnoći.

roditelj.ba