Kako uvesti pravila spavanja ?

Kako uvesti pravila spavanja ?

Spavanje je dio našeg života, sva živa bića trebaju san, a posebno je važan za djecu jer direktno utječe na psihički i fizički razvoj i primarna aktivnost mozga za vrijeme ranog razvoja. Pri spavanju se odmaramo i fizički i duševno. Tokom budnosti postepeno se narušava fiziološka ravnoteža u organizmu, pa je spavanje nužno kako bi se ta ravnoteža ponovno uspostavila.

Spavanje u različitim razvojnim fazama

Novorođenčad (1-2 mjeseca)

Kod novorođenčadi ciklusi budnosti i spavanja povezani su s osjećajem gladi, potrebom za presvlačenjem i pažnjom. Dnevno spavaju od 10.5 do 18 sati s periodima budnosti od 1 do 3 sata. Pospanost novorođenčeta lako je uočiti pa kad primijetimo da je beba  plačljiva ili primjerice trlja okice, najbolje ju je odmah, prije nego li nam na rukama zaspe, staviti u krevetić. Djeca koja se naviknu na prisutnost roditelja pri uspavljivanju, kada se probude u toku noći, češće plaču tražeći roditelja kako bi ponovno zaspali. Naime, dijete se uči zaspati uz pomoć roditelja i kada se tokom noći probudi, ono želi ponovno zaspati na isti način na koji je naučeno. Zato zaplače i čeka da ga roditelj ponovno primi, prošeće, poljulja i sl. Ono se naviklo na takav način uspavljivanja i ne zna drugačije usnuti. Također, kako biste kod djeteta razvili naviku spavanja noću, tijekom dana im se više posvetite i držite ih aktivnima, a kako se približava noć atmosfera oko djeteta bi trebala biti tiša, mirnija, a prostorija zatamnjenija.

Spavanje i dojenčad (3-11 mjeseci)

Nakon napunjenih 6 mjeseci, noćna hranjenja više nisu potrebna i mnoga djeca spavaju cijelu noć. Kao i kod novorođenčadi i u ovoj dobi bi bilo dobro djecu staviti u krevet u trenutku kad primijetite da su pospani i umorni, ali su još uvijek budni. Neka vrijeme polaska na spavanje svaki dan bude isto, a soba u kojoj dijete spava tiha, zatamnjena, hladna i bez buke izvana kako se djetetov san ne bi prekidao. Ipak, nemojte stvarati ni umjetnu tišinu, već pustite da se uspava uz uobičajene zvukove.

Spavanje i djeca u dobi od 1-3 godine

Djeci ove dobi potrebno je dnevno 12-14 sati sna. Spavanje «po danu» sada predstavlja jedan neprekinuti period u trajanju od jednog do tri sata. Potrebno je paziti da dijete ne spava u kasnim poslijepodnevnim satima jer bi to moglo odgoditi pravovremeno usnivanje noću. Česti su noćni strahovi i noćne more. Potrebno je održati raspored spavanja i ostati dosljedan te omogućiti djetetu da stalno spava na istom mjestu. U ovom razdoblju djeca često imaju određeni objekt sigurnosti poput dekice ili plišane igračke s kojima spavaju – slobodno im dopustite da ih zadrže.

Spavanje i predškolci (3-5 godina)

Predškolci spavaju obično između 11 i 13 sati. Nakon pete godine većina više ne spava u toku dana. Kako im se razvija imaginacija, česti su noćni strahovi i noćne more, neki počnu i mjesečariti. U ovom razdoblju i nadalje zadržite uobičajeno vrijeme i stalno mjesto spavanja. Potaknite neku opuštajuću rutinu koja se odvija u sobi u kojoj dijete spava (čitanje priče, pjevanje, slušanje muzike i sl.). Svakako u dječjoj sobi nemojte držati televiziju i računar.

Kako djetetu olakšati i uljepšati spavanje

Svako šesto dijete pati od nesanice. Najčešće razlog je vrlo visoka razina buke, a također i velika količina vremena koje dijete provodi pred televizorom. Dječji organizam traži zdrav san za aktivan rast, fizički i psihički razvoj. Školarci su jako opterećeni i zato im je nužno 9 do 10 sati sna kako bi njihov mozak sljedećega dana imao dovoljno energije za rad. Nakon kvalitetnog odmora dijete se može mnogo bolje koncentrirati jer mu se mozak obnovio. Zato pazite da se vaše dijete uvijek dobro naspava.

Na kraju, potrebno je naglasiti kako je svako dijete jedinstveno, drugačije i posebno i ne postoji jedan sigurni recept kako odgojiti dijete koje dobro spava. Jedino rješenje je da ga od njegove rane dobi pokušavate naučiti zdravim navikama spavanja koje će možda potrajati cijeli život.